Repozytorium Theo-logos

Duchowość wybranych kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Jędrzejski, Michał
dc.date.accessioned 2023-02-21T10:39:52Z
dc.date.available 2023-02-21T10:39:52Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Częstochowskie Studia Teologiczne, 2022, T. 49, s. 39-57. pl_PL
dc.identifier.issn 0137-4087
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/3979
dc.description.abstract The cantatas of Johann Sebastian Bach are the subject of research by both musicologists and theologians. The aim of the article is to search for the spiritual dimension of selected Church cantatas of the Leipzig cantor. At the beginning, basic information was provided about the cantata as a vocalinstrumental genre and the history of the development of Bach’s cantata. Then, the following Church cantatas were presented: „Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir“ (BWV 131), „Himmelskönig, sei willkommen“ (BWV 182), „Wo gehest du hin?“ (BWV 166), „Was willst du dich betrüben“ (BWV 107), „Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust“ (BWV 170). The main subject of the study based on the German and Polish texts and elements of a musical work was the content of God’s revelation contained in the compositions. An important point of reference was the idea of the baroque musical rhetoric. As a result of the research carried out, it was found the presence of the spiritual dimension of the cantatas and their usefulness in transmitting and receiving the content of God’s revelation, as well as shaping the inner life. pl_PL
dc.description.abstract Twórczość kantatowa Jana Sebastiana Bacha jest przedmiotem badań zarówno muzykologów, jak i teologów. Celem artykułu jest poszukiwanie wymiaru duchowego wybranych kantat kościelnych lipskiego kantora. Na początku zostały podane podstawowe informacje na temat kantaty jako gatunku wokalno-instrumentalnego oraz historii rozwoju twórczości kantatowej Bacha. Następnie analizie poddane zostały kantaty kościelne pt. „Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir” (BWV 131), „Himmelskönig, sei willkommen” (BWV 182), „Wo gehest du hin?” (BWV 166), „Was willst du dich betrüben” (BWV 107), „Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust”(BWV 170). Głównym przedmiotem badania w oparciu o tekst niemiecki i polski oraz elementy dzieła muzycznego była treść objawienia Bożego zawarta w kompozycjach. Ważnym punktem odniesienia była idea barokowej retoryki muzycznej. W rezultacie przeprowadzonego badania stwierdzono obecność wymiaru duchowego kantat oraz ich użyteczność w przekazywaniu i przyjmowaniu treści objawienia Bożego, a także kształtowaniu życia wewnętrznego. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae” pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Jan Sebastian Bach pl_PL
dc.subject kantaty kościelne pl_PL
dc.subject duchowość pl_PL
dc.subject muzyka pl_PL
dc.subject muzykologia pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject duchowość chrześcijańska pl_PL
dc.subject kompozytorzy pl_PL
dc.subject Johann Sebastian Bach pl_PL
dc.subject Church cantatas pl_PL
dc.subject spirituality pl_PL
dc.subject music pl_PL
dc.subject musicology pl_PL
dc.subject Christianity pl_PL
dc.subject Christian spirituality pl_PL
dc.subject composers pl_PL
dc.title Duchowość wybranych kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha pl_PL
dc.title.alternative Spirituality of selected Church cantatas of Johann Sebastian Bach pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas