Repozytorium Theo-logos

Mozarabowie a iberyjskie doświadczenie graniczności

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Roszak, Piotr
dc.date.accessioned 2023-02-21T12:46:57Z
dc.date.available 2023-02-21T12:46:57Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 2014, R. 18, Nr 2 (35), s. 149-175. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/4020
dc.description.abstract Mozarabs who defended their Christian identity in exceptional circumstances, historical and cultural after 711 (the year of Arab invasion to the Iberian Peninsula) may become an interesting contribution to the contemporary debate on multiculturalism and its weaknesses. In many of the euchological texts the Spanish liturgy an excellent picture of the struggle for identity. The author of the article analyzed one of the Hispanic mass called Pro tribulatis emphasizes the need to care for own consciousness. Intersubjectivity making by the liturgy understood as an exchange, commercium, and reliance on tradition understood as a creative continuation, transfer, became the foundation of attitudes of mozarabic Christians. Based on the background of historical reflection, the article intend to rethink the difficulties observed in contemporary Spain, influenced by the “new secularism”. Model of multiculturalism, is for many thinkers no longer sufficient and requires a strong correction. en
dc.description.abstract Historia mozarabów, którzy bronili swej chrześcijańskiej tożsamości w wyjątkowych okolicznościach historycznych i kulturowych po 711 roku (inwazja arabska na Półwysep Iberyjski), może stać się ciekawym przyczynkiem do rozważań nad multikulturalizmem i jego słabościami. Doskonały obraz walki o tożsamość pozostawiła liturgia hiszpańska, która w wielu tekstach euchologicznych (choćby analizowana w artykule msza pro tribulatis) podkreśla konieczności troski o własną świadomość. Intersubiektywność dokonująca się w liturgii rozumianej jako wymiana, commercium, a także oparcie na tradycji będącej twórczą kontynuacją, przekazywaniem, stały się fundamentem postawy mozarabów. Na kanwie historycznych opisów artykuł omawia trudności, z którymi boryka się współczesna Hiszpania w dobie „nowego laicyzmu”. Model multikulturalizmu okazuje się dla wielu myślicieli już niewystarczający i wymagający zdecydowanej korekty. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject mozarabs en
dc.subject hispanic liturgy en
dc.subject liturgy en
dc.subject eucology en
dc.subject multiculturalism en
dc.subject Christianity en
dc.subject identity en
dc.subject Spain en
dc.subject mozarabowie pl_PL
dc.subject liturgia hiszpańska pl_PL
dc.subject liturgia pl_PL
dc.subject euchologia pl_PL
dc.subject multikulturalizm pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject tożsamość pl_PL
dc.subject Hiszpania pl_PL
dc.title Mozarabowie a iberyjskie doświadczenie graniczności pl_PL
dc.title.alternative Mozarabs and Iberian experience of boundary en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas