Repozytorium Theo-logos

Liturgia jako consummatio fidei

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Mojzeš, Marcel
dc.date.accessioned 2023-02-23T13:44:28Z
dc.date.available 2023-02-23T13:44:28Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 2015, R. 19, Nr 1 (38), s. 177-187. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/4143
dc.description.abstract The author first explains that in the contemporary utility society is important to perceive the meaning of the term consummatio (with double m) not as “consummation” (lat. consumatio with one m), but as “accomplishment, termination, completion”. In the person of Jesus Christ, especially in the moment of his death at the Cross was revealed in supreme mode the love of God to man through consummatio expressed by the words of Jesus consummatum est (Jn 19, 30). Also St. Augustin is speaking about the matrimonial dimension of this love when he compares the Cross of Christ to the bridal bed of Briegroom Christ and Bride Church. Then the author shows that consummatio fidei, which according to the Catechism of Catholic Church consists in the blessed vision of God, is not reserved for the eternity. The culmination of contemplation is to see God in the proper heart, in the fellowman and in the life of the Church. Consummantio fidei perceived in this mode then leads to the deepening of the liturgical praise of God. en
dc.description.abstract W dzisiejszej konsumpcyjnej społeczności bardzo ważne jest rozumienie pojęcia consummatio (przez dwa „m”) nie jako skonsumowanie (łac. consumatio z jednym „m”), lecz jako dokonanie, dokończenie, wypełnienie. W osobie Jezusa Chrystusa, szczególnie w momencie Jego śmierci na krzyżu, poprzez consummatio wyrażone słowami samotnego Jezusa „consummatum est” (Jn 19, 30), w największej mierze objawiła się miłość Boga do człowieka. Małżeński aspekt tej miłości pokazuje św. Augustyn, kiedy krzyż Chrystusa porównuje do małżeńskiego łóżka Chrystusa Oblubieńca i Kościoła Oblubienicy. Autor artykułu wskazuje, iż consummatio fidei, które według Katechizmu Kościoła katolickiego polega na błogosławionym widzeniu Boga, nie jest zarezerwowane na wieczność, ponieważ szczytem kontemplacji jest widzenie Boga w swoim sercu, w bliźnim i w Kościele. Według św. Grzegorza z Nyssy doskonałość człowieka polega na nieustannym pragnieniu większego uczestnictwa w życiu Boga. Tak odbierane consummatio fidei prowadzi również do głębszego liturgicznego uwielbienia Boga. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject consummatio other
dc.subject consummatum est other
dc.subject cross of Christ en
dc.subject love of God en
dc.subject love en
dc.subject God en
dc.subject liturgy en
dc.subject Bible en
dc.subject consummatio fidei other
dc.subject Krzyż Chrystusa pl_PL
dc.subject miłość Boga pl_PL
dc.subject miłość pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject liturgia pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject Holy Rood en
dc.title Liturgia jako consummatio fidei pl_PL
dc.title.alternative Liturgy as consummatio fidei en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas