Repozytorium Theo-logos

Komunikacja kaznodziejska w świetle eksperymentalnej psychologii społecznej

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Krok, Dariusz
dc.date.accessioned 2022-07-14T09:53:54Z
dc.date.available 2022-07-14T09:53:54Z
dc.date.issued 2004
dc.identifier.citation Colloquia Theologica Ottoniana, 2004, nr 1, s. 69-88. pl_PL
dc.identifier.issn 1731-0555
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/42
dc.description.abstract The aim of the present article is an attempt to present preaching communication within the field of experimental social psychology. Drawing on theological and psychological definitions of a sermon the article lays out key goals of preaching and ways that a priest can manage the process. It concentrates on the psychological aspects of sermons and tries to explain the main factors included in the process of preaching communication: sender, message, channel, and receiver. The features of these factors influence the level of persuasion and determinate the changes of attitudes in human communication. In addition to presenting persuasive communication, the paper provides examples of persuasion theory and research with reference to the field of preaching. A very interesting idea of analyzing religious and moral information comes from using the elaboration likelihood model which is nowadays considered the most influential theory of persuasion and attitude change. Finally, the article focuses on a potential adaptation of a model of the language attitudes process to the issue of sending and receiving sermons. Taking into account three crucial factors: speaker, hearer, and responses, the model appears to be an appropriate framework for creating new theoretical and empirical perspectives within preaching situations. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject kaznodziejstwo pl_PL
dc.subject kaznodzieje pl_PL
dc.subject psychologia pl_PL
dc.subject psychology en
dc.subject proces komunikacji pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject theology en
dc.subject komunikacja pl_PL
dc.subject kazania pl_PL
dc.subject perswazja pl_PL
dc.subject retoryka pl_PL
dc.subject rhetoric en
dc.subject język pl_PL
dc.subject language en
dc.subject experimental psychology en
dc.subject social psychology en
dc.subject communication en
dc.subject psychologia eksperymentalna pl_PL
dc.subject psychologia społeczna pl_PL
dc.subject preaching en
dc.subject preachers en
dc.title Komunikacja kaznodziejska w świetle eksperymentalnej psychologii społecznej pl_PL
dc.title.alternative Preaching communication in the light of experimental social psychology en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas