Theo-logos Repository

Społeczne, etyczne i religijne postawy polskiej młodzieży oraz ich konsekwencje dla nauczania religii w Polsce

    A A A  

Show simple item record

dc.contributor.author Kielian, Andrzej
dc.contributor.author Witos, Barbara
dc.date.accessioned 2023-03-02T13:32:13Z
dc.date.available 2023-03-02T13:32:13Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 2016, R. 20, Nr 4 (45), s. 41-65. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/4488
dc.description.abstract Artykuł, odwołując się do badań socjologicznych z ostatnich kilku lat, charakteryzuje polską młodzież pod względem przyjmowanych wartości społecznych, etycznych i religijnych, by ukazać ważne konsekwencje dla nauczania religii w Polsce. 25 lat od momentu, kiedy lekcje religii na nowo pojawiły się w polskich szkołach, zachęca do różnych podsumowań, wyciągania wniosków i kreślenia perspektyw. Tekst podkreśla stojącą przed Kościołem szansę, jaką w udzielaniu młodym wsparcia w podejmowanym wysiłku wzrostu duchowego daje szkolna katecheza. W sytuacji globalnych przemian, które mają wpływ na myślenie i sposób postępowania młodzieży, dużą wagę należy przypisać działaniom wychowawczym, które będą wyzwalać osobiste doświadczanie miłości Boga. Kluczowe dla przyszłości polskiego Kościoła wydają się działania ewangelizacyjne, prowadzone w ramach szkolnej i pozaszkolnej pracy z dziećmi i młodzieżą w celu podtrzymywania i kultywowania przekonań religijnych i zwyczajów oraz umożliwiania dojrzewania wiary młodego pokolenia. pl_PL
dc.description.abstract It is 25 years since when religious education was reestablished in Polish public and private schools. This anniversary encourages for various summaries, drawing conclusions and drafting perspectives. Referring to sociological research of the past few years, the article depicts Polish youth in terms of acquired social, ethical and religious values in order to show important implications for the transmission of religiosity in Poland. The text emphasizes the opportunities the Church is offered by school religious instruction (becoming also catechesis) in providing the youth support for spiritual growth. In case of global changes affecting the youth style of living, greater importance should be attributed to educational activities that will trigger personal experience of God’s love. The evangelization activities carried out within the framework of school education and extracurricular work with children and young people seem to be key factor for the future of the Polish Church as a community that is able to sustain and cultivate religious beliefs and customs allowing thus the maturation of the young generation faith. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Polska pl_PL
dc.subject młodzież pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject etyka pl_PL
dc.subject ewangelizacja pl_PL
dc.subject nauczanie religii pl_PL
dc.subject społeczeństwo pl_PL
dc.subject socjologia pl_PL
dc.subject Poland en
dc.subject youth en
dc.subject religion en
dc.subject ethics en
dc.subject evangelization en
dc.subject teaching religion en
dc.subject society en
dc.subject sociology en
dc.subject moralność pl_PL
dc.subject morality en
dc.title Społeczne, etyczne i religijne postawy polskiej młodzieży oraz ich konsekwencje dla nauczania religii w Polsce pl_PL
dc.title.alternative Social, Ethical and Religious Attitudes of Polish Youth and the Implications for Teaching Religion in Poland en
dc.type Article pl_PL


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Search Theo-logos


Advanced Search

Browse

My Account

Like us