Repozytorium Theo-logos

Zjawisko migracji Polaków. Następstwa i duszpasterska rola Kościoła

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Dziedzic, Jan
dc.date.accessioned 2023-03-02T14:27:54Z
dc.date.available 2023-03-02T14:27:54Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 2017, R. 21, Nr 4 (49), s. 37-60. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/4536
dc.description.abstract Migracje Polaków nie są zjawiskiem nowym. Już w XIX wieku Polacy podróżowali do USA i Kanady. W 1913 roku aż 40 proc. górników w Zagłębiu Ruhry stanowili Polacy. Migracje nie ustały po II wojnie światowej. Ich liczba wzrosła do 8 mln. Podobnie w latach od 1971 do 1989 Polacy szukali możliwości swojego rozwoju zagranicą. Migracje nie skończyły się także po roku 1989 i trwają do dziś. Statystyki wskazują, że obecnie najwięcej obywateli Polski wyjeżdża do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii oraz Irlandii. Wyjazdy zagraniczne mają skutki zarówno pozytywne, jak i negatywne. Do tych pierwszych zaliczamy poznanie języka obcego, nowej kultury i obyczajów, zapoznanie się z nowymi technikami produkcji, oprawę jakości i standardu ekonomicznego życia. Wśród skutków negatywnych podaje się: osłabienie więzi małżeńskich, a nawet rozpad małżeństwa, eurosieroctwo, osłabienie życia religijnego, większe prawdopodobieństwo chorób, pracę poniżej własnych kompetencji i aspiracji. O polskich emigrantach nie zapomina Kościół. Polskie Misje Katolickie działają na całym świecie. Mają one pomagać w rozwoju religijnym migranta, zapewniając mu opiekę duszpasterską. Obecnie duszpasterstwo polskojęzyczne regularnie prowadzi ponad 2 tys. duchownych. Podkreślają oni za Janem Pawłem II, który poprzez swoje spotkania z Polonią nakreślił program formacyjny dla emigrantów, że do istotnych elementów pracy nad sobą należą: zachowanie własnej tożsamości, integracja w nowym środowisku oraz budowanie zasad moralnych opartych na paradygmacie „bardziej być” niż „mieć”. pl_PL
dc.description.abstract Migrations of Poles are by no means a new phenomenon. As long ago as the 19th century, Poles travelled abroad, mostly to the USA and Canada. In 1913, for example, Poles constituted as much as 40% of all miners in the Ruhr area in Germany. The migrations of Poles did not stop after World War 2. On the contrary, the numbers of Polish immigrants suddenly increased, reaching 8 million. Similarly, between 1971 and 1989, Poles continued to look for new opportunities for their professional development in other countries. Migrations of Poles did not stop after 1989 either, and still continue today. Statistics show that the majority of Poles who move abroad today choose Great Britain, Germany, Holland and Ireland. Living and working abroad have both positive and negative effects. Learning a foreign language and culture, getting acquainted with the latest technologies as well as improving quality of life are just a few examples of the former. On the other hand, weakening of bonds within the marriage or even marriage breakdown, euro‑orphanhood, deterioration of religious/spiritual life, greater risks of falling ill, working below their aspirations and competences are the most common negative effects that Polish immigrants often face. The Church does not forget their Polish immigrants. There are hundreds of Polish Catholic Missions all over the world whose main aim is to help the immigrants’ spiritual development by providing pastoral care and support. There are over two thousand priests working abroad today. They are following the formation programme which John Paul 2nd clearly outlined after his numerous meetings with the Poles living abroad. Its most important elements are: preserving their own identity, their integration in the new, often alien, environment as well as creating strong moral principles, which are based on the paradigm “better to be than to have”. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject emigracja pl_PL
dc.subject migracja pl_PL
dc.subject migracje Polaków pl_PL
dc.subject skutki migracji pl_PL
dc.subject godność pl_PL
dc.subject godność ludzka pl_PL
dc.subject duszpasterstwo polonijne pl_PL
dc.subject duszpasterstwo pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject Polska Misja Katolicka pl_PL
dc.subject emigration en
dc.subject migration en
dc.subject migrations of Poles en
dc.subject effects of migration en
dc.subject human dignity en
dc.subject dignity en
dc.subject Polish Ministry Abroad en
dc.subject ministry en
dc.subject history en
dc.subject Polish Catholic Mission en
dc.title Zjawisko migracji Polaków. Następstwa i duszpasterska rola Kościoła pl_PL
dc.title.alternative Migrations of Poles over the Years. Their Positive and Negative Effects, and the Pastoral Role of the Church en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas