Repozytorium Theo-logos

Przeglądaj Roczniki Teologiczne według autora "Bartnik, Czesław S."

    A A A  

Przeglądaj Roczniki Teologiczne według autora "Bartnik, Czesław S."

Sortuj według: Kolejność: Wyniki:

  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)
    The classical thought has described reality in the aspect of cognition and truth (alethikorr, verum). Personalism wants to undertake an attempt at defining reality also in the aspect of the good (agathon, bonum) and tendency ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)
    The author looks on Auschwitz, where first died Poles and then above all Jew s together with many others, from the point of the theology of history, fighting against the m ost cushioned anti-Jew ish attitudes (anti-sem ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1998)
    Personalism assumes the indispensable significance of beauty in the structure and existence of person, also in the Holy Trinity. It understands beauty as “suprareality” of being, as a movement from the alphal state to the ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2000)
    There are various conceptions as to which place should religion and Churches occupy in the future Europe. Should any religion be negated and should there be a secular "para-religion" instead? Or, perhaps, we should have a ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)
    The author departs from the system of personalism on the basis of which he presents dignity as a particular “self-value” of the person: ontic, moral, social, and creative. Dignity as a particular perfection of the ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)
    If reality is a kind of ontological and cognitive-communication language between God and man, Jesus Christ is the most profound code, and the eschatological Interpreter as well as the only Interpreter of this language. The ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2003)
    From the point of view of historiosophy religion in great empires runs a dialectic course: either it wins considerable importance, or it is “imperialized”, becomes weaker and dies together with the empire. Christianity was ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2004)
    The Person and Idea of the Mother of God is an indispensable structure of Christianity in the course of the history of salvation. Above all, it recapitulates in itself the messianic and loveable yearning after God on the ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)
    In Catholicism constant and variable elements are unified in a mysterious way, owing to which the Church is always alive and topical. However, tendencies are increasing to recognize the Church as wholly variable to its ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)
    The term „person” is not ontologically empty, or it cannot be reduced to the role of the synonyms „man” or „soul” It is an ontological entity; it is real and of a higher order. It signifies the whole of human subsistence, ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992)
    The mind in the Greco-Latin tradition has been called by various terms: intellectus (nous, ennoia, dianoia, synnoia, noema, noesis, synesis), ratio (logos, logismos, syllogismos, logistikon), animus, anima, mens, (psyche, ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001)
    For almost two thousand years Catholic theology has taught soteriological exclusivism, according to which only Catholics can be saved. This was, however, an improper interpretation of Mk 16, 16. According to the new ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)
    Catholic theology whose core, main current and interpretative key make the branch of theology, called some what clumsily „dogmatic”, is understandable, and likely to be pursued in a reasonable manner, and can be applied ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2002)
    Personalism can be taken in its narrow meaning as a branch of the knowledge about man as person. In this meaning it tends to define person. Personalism can also denote the whole intellectual system which takes the overall ...
  • Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas