Repozytorium Theo-logos

Bekehrung zur Toleranz eine Aufgabe für die Religionen

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Gebhardt, Günther
dc.date.accessioned 2023-03-28T07:04:09Z
dc.date.available 2023-03-28T07:04:09Z
dc.date.issued 1995
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 1995, T. 42, z. 7, s. 57-68. pl_PL
dc.identifier.issn 0035-7723
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5544
dc.description Artykuł w języku niemieckim. Streścił ks. Stanisław Józef Koza. pl_PL
dc.description.abstract Niniejszy artykuł jest tekstem wykładu, który rzymskokatolicki autor - europejski sekretarz generalny Światowej Konferencji Religii do Spraw Pokoju w Genewie (WCRP) - wygłosił 29 maja 1995 r. na Majdanku lubelskim (w miejscu byłego obozu koncentracyjnego z czasów ostatniej wojny światowej). We wprowadzeniu do swego wykładu prelegent przybliżył słuchaczom najpierw rozumienie samego pojęcia tolerancji w dobie obecnej, które rozwijało się w ścisłym powiązaniu z podstawowym pytaniem o wolność religijną i światopoglądową. Dla wielu grup religijnych - oraz ich sympatyków - samo pojęcie tolerancji, a tym bardziej jeszcze właściwa postawa tolerancji religijnej, stanowi często bardzo trudny problem natury egzystencjalnej; wiąże się bowiem w istotny sposób z pojęciem prawdy religijnej (punkt I) oraz tzw. fundamentalizmem religijnym (punkt II). Wychodząc od powyższych fundamentalnych rozważań w odniesieniu do współczesnego problemu religii jako takich, prelegent wyakcentowuje kilka charakterystycznych rysów końcowych, ukazujących - jego zdaniem - swoiste „drogi, które prowadzą do tolerancji” (punkt III). W zakończeniu swego wykładu autor daje wreszcie wyraz swemu przeświadczeniu, iż w procesie dojrzewania do tolerancji religijnej oraz jej stopniowego rozwoju możliwe jest dzisiaj przejście od zwykłej „sympatii” do pełnej nadziei „empatii” - w jej pierwotnym, oryginalnym i biblijnym znaczeniu; w konsekwencji stanie się ona wówczas wiele obiecującą formą współczesnego życia religijnego. Warto jeszcze dodać, że Państwowe Muzeum na Majdanku planuje opublikowanie niniejszego wykładu w przekładzie na język polski (został przyjęty do druku w: „Studia i Dokumenty Ekumeniczne” 12:1996 nr 1. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject nawrócenie pl_PL
dc.subject tolerancja pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject wolność religijna pl_PL
dc.subject wolność pl_PL
dc.subject prawda pl_PL
dc.subject prawda religijna pl_PL
dc.subject fundamentalizm religijny pl_PL
dc.subject życie religijne pl_PL
dc.subject conversion pl_PL
dc.subject tolerance pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.subject religious freedom pl_PL
dc.subject freedom pl_PL
dc.subject truth pl_PL
dc.subject religious truth pl_PL
dc.subject religious fundamentalism pl_PL
dc.subject religious life pl_PL
dc.subject Bekehrung pl_PL
dc.subject Toleranz pl_PL
dc.subject Freiheit pl_PL
dc.subject Wahrheit pl_PL
dc.title Bekehrung zur Toleranz eine Aufgabe für die Religionen pl_PL
dc.title.alternative Nawrócenie do tolerancji zadaniem dla religii pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas