Repozytorium Theo-logos

Hölle als reale Möglichkeit bei Hans Urs von Balthasar

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Hirsch, Dariusz P.
dc.date.accessioned 2023-04-11T07:02:05Z
dc.date.available 2023-04-11T07:02:05Z
dc.date.issued 1996
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 1996, T. 43, z. 7, s. 65-76. pl_PL
dc.identifier.issn 0035-7723
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5875
dc.description Artykuł w języku niemieckim. Streścił ks. Stanisław Józef Koza. pl_PL
dc.description.abstract Ks. lic. Dariusz P. Hirsch, polski marianin, po licencjacie zdobytym na KUL kontynuuje swoje dalsze studia specjalistyczne - kolejny już rok - na uniwersytecie w Eichstätt. Jego zainteresowania H.U. von Balthasarem zrodziły się jeszcze podczas jego studiów na lubelskim uniwersytecie. Sprzyja im niewątpliwie „wrodzona” dwujęzyczność autora. Nie odstraszyła go bardzo obfita twórczość szwajcarskiego teologa. Przeciwnie, zauroczył go swoisty sposób uprawiania teologii przez bazylejskiego myśliciela, który w swoich badaniach i dociekaniach nie ograniczał się do obiegowych poglądów i opinii, ale „próbował na nowo zgłębiać bogactwo Pisma św. i gruntownie uwzględniać całą szerokość tradycji chrześcijańskiej”, czerpiąc przy tym obficie z „kufra ludzkiego myślenia” - wszystko po to, aby pozwolić „symfonii prawdy” rozbrzmiewać w całej jej pełni. Nie były mu obce wreszcie świadectwa chrześcijańskiej mistyki. Autor próbuje w sposób udany zaprezentować Baltazarowskie poglądy dotyczące „piekła jako realnej możliwości” Jest to temat ze swej natury bardzo interesujący i zarazem intrygujący wielu - zwłaszcza w ostatnich latach. Chodzi tu bowiem o temat piekła, wiązany z „nadzieją zbawienia dla wszystkich”. Całość swego opracowania autor ujmuje w sześć zasadniczych punktów. Dociekania Balthasara na ten temat są również zakotwiczone - w charakterystyczny zresztą dla siebie sposób - w przekazie biblijnym (I). Bazylejczyk odwoływał się do dwóch wyraźnych nurtów nowotestamentalnego orędzia. Pierwszy nurt mówi o wiecznym zatraceniu (sąd ostateczny i jego realna konsekwencja, jaką jest piekło). Drugi - o woli Bożej, która zmierza do ratowania wszystkich (powszechna wola zbawcza Jezusa Chrystusa). Autor postępuje śladami swego teologa, który po przeanalizowaniu Pisma św. odwoływał się z kolei do patrystyki oraz scholastyki (II). Eksplikuje dalszą kontynuację „pewnej dwutorowości” nauki o piekle, którą - w duchu Balthasara - próbuje wreszcie skonfrontować z wymownymi doświadczeniami mistyki chrześcijańskiej (III). Baltazarowska „dialektyka między niebem a piekłem” łączy się wymownie z pojęciem „wieczności” (wieczność piekła - IV). Teolog z Bazylei starał się ukazać, że nie ma większego przeciwieństwa jak „wieczność w niebie i w piekle”. Rodzi się intrygujące pytanie: „Dla kogo jest piekło?” (V). Każdy człowiek jest grzesznikiem i dla niego piekło nie jest czymś hipotetycznym, lecz czymś osobistym. Balthasar nie dawał gotowych i „pewnych” (jak św. Augustyn) odpowiedzi; pozostawiał je dalszej refleksji czytelnika. Piekło pozostaje realnością („potępioną przez Boga”) dla grzechu, z którego człowiek grzeszny został uwolniony przez Jezusa Chrystusa? Konkluzja (VI) prezentuje szwajcarskiego teologa jako tego, który nie ukazał łatwej drogi w swoich oryginalnych dociekaniach. Nie można zapomnieć, że temat piekła został przez niego świadomie podporządkowany nadziei, iż „ostatecznie Jezus będzie zwycięzcą we wszystkim” O tym właśnie świadczą: Biblia, Ojcowie Kościoła, mistycy oraz teologowie. Autor artykułu proponuje korektę Baltazarowskiego sformułowania „nadzieja zbawienia dla wszystkich ” na „nadzieja zbawienia dla każdego”. Pozwala to - jego zdaniem - bardziej podkreślić personalny wymiar zbawczej woli Chrystusa, a jednocześnie ukazać piekło jako realną możliwość. Polskojęzycznego czytelnika warto na koniec jeszcze zachęcić do lektury dwóch znakomitych publikacji prof. Wacława Hryniewicza OMI: Nadzieja zbawienia dla wszystkich. Od eschatologii lęku do eschatologii nadziei (Warszawa 1989 ss. 178); Dramat nadziei zbawienia. Medytacje eschatologiczne (Warszawa 1996 ss. 226) - oraz jednej pod redakcją Stanisława Celestyna Napiórkowskiego OFMConv i Karola Klauzy: Nadzieja - możliwość czy pewność powszechnego zbawienia? Dyskusja teologów dogmatyków nad książką ks. W. Hryniewicza OMI „Nadzieja zbawienia dla wszystkich" (Lublin 1992 ss. 176. Wydanie studyjne red. biuletynu „Teologia w Polsce”). Należy dodać, że poglądy prof. W. Hryniewicza mają swoich zarówno zagorzałych przeciwników, jak i zdecydowanych sympatyków. Których jest więcej - niech, po lekturze, osądzi sam czytelnik! pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject piekło pl_PL
dc.subject Hans Urs von Baltasar pl_PL
dc.subject mistyka pl_PL
dc.subject mistycyzm pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject grzech pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject ojcowie Kościoła pl_PL
dc.subject patrologia pl_PL
dc.subject patrystyka pl_PL
dc.subject eschatologia pl_PL
dc.subject hell pl_PL
dc.subject mysticism pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject sin pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject Church Fathers pl_PL
dc.subject patristics pl_PL
dc.subject patrology pl_PL
dc.subject eschatology pl_PL
dc.subject Hölle pl_PL
dc.subject Theologie pl_PL
dc.subject Mystik pl_PL
dc.title Hölle als reale Möglichkeit bei Hans Urs von Balthasar pl_PL
dc.title.alternative Piekło jako realna możliwość według Hansa Ursa von Baltasara pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas