Repozytorium Theo-logos

Gratia generalis в учении Яана Кальвина

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Jaskóła, Piotr
dc.date.accessioned 2023-04-11T07:02:47Z
dc.date.available 2023-04-11T07:02:47Z
dc.date.issued 1996
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 1996, T. 43, z. 7, s. 31-39. pl_PL
dc.identifier.issn 0035-7723
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5876
dc.description Artykuł w języku rosyjskim. Streścił ks. Stanisław Józef Koza. pl_PL
dc.description.abstract Autor artykułu już od kilku lat zajmuje się intensywnie teologią Jana Kalwina. Do niej należy również jego nauka o łasce powszechnej (gratia generalis). Przez łaskę tę rozumie reformator z Genewy „wielość działań przypisywanych Duchowi Świętemu, które nie są ukierunkowane na zbawienie wybranych tylko, ale których przedmiotem jest każdy bez wyjątku człowiek”. Koncepcję łaski powszechnej Kalwin ugruntowuje - zdaniem autora - na płaszczyźnie pneumatologicznej. Już w samym fakcie grzechu pierworodnego Bóg nie dopuścił, aby „człowiek stoczył się poniżej granic swego człowieczeństwa”. Stąd też tzw. naturalna rozumność człowieka jest dla reformatora darem łaskawości Bożej. We właściwym funkcjonowaniu władz duszy ludzkiej należy się dopatrywać „sprawczej obecności Bożego Ducha”. Tak więc pod pojęciem gratia generalis kryje się koncepcja „naturalnego” działania Ducha Świętego. Według Jana Kalwina upadła ludzkość nie uległa całkowitemu rozkładowi właśnie dzięki działaniu Ducha Świętego. To, że mimo zaistnienia grzechu pierworodnego spotyka się „prawdziwe, dobre, pożyteczne wytwory ludzkiego ducha”, dowodzi, iż mamy tu do czynienia z „bezpośrednim działaniem łaski”. Wszystkie te dobra tylko w Bożym Duchu „odnajdują swoje źródło”. Dary te prowadzą ludzi również do poznania Boga i świata. „Ten sam Duch - stwierdza ks. P. Jaskóła - u źródeł wiary i nauki”. Analiza antropologicznych tekstów reformatora z Genewy pozwala - zdaniem autora artykułu - zauważyć, że używa on słowa „natura” w podwójnym znaczeniu. W pierwszym - rozumie pod tym pojęciem konkretny stan człowieka jako grzesznika („to, kim on jest w sobie i z siebie w relacji do Zbawiciela”). W drugim znaczeniu - istotę człowieczeństwa w jej stworzonej strukturze. Autor twierdzi, iż „można by przyjąć, że Genewczyk mówił o naturze w rozumieniu historiozbawczym i biblijnym oraz o naturze rozumianej abstrakcyjno-metafizycznie”. W nauce o Duchu Świętym i gratia generalis Jan Kalwin, zdaniem autora, znajduje się w pewnym sensie między dwoma innymi reformatorami - Marcinem Lutrem i Ulrichem Zwinglim. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject gratia generalis pl_PL
dc.subject Jan Kalwin pl_PL
dc.subject kalwinizm pl_PL
dc.subject reformacja pl_PL
dc.subject protestantyzm pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject teologia protestancka pl_PL
dc.subject łaska pl_PL
dc.subject Duch Święty pl_PL
dc.subject antropologia pl_PL
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject John Calvin pl_PL
dc.subject Calvinism pl_PL
dc.subject Reformation pl_PL
dc.subject Protestantism pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject Protestant theology pl_PL
dc.subject grace pl_PL
dc.subject Holy Spirit pl_PL
dc.subject human pl_PL
dc.subject anthropology pl_PL
dc.title Gratia generalis в учении Яана Кальвина pl_PL
dc.title.alternative Gratia generalis w nauczaniu Jana Kalwina pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas