Repozytorium Theo-logos

Homo naturae lupus est? Problem relacji człowieka i natury w ujęciu historycznym i współczesnym

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Bujak, Janusz
dc.date.accessioned 2022-08-25T08:50:55Z
dc.date.available 2022-08-25T08:50:55Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Colloquia Theologica Ottoniana, 2013, nr 1, s. 73-90. pl_PL
dc.identifier.issn 1731-0555
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/602
dc.description Autor tłumaczenia streszczenia: Mirosława Landowska. pl_PL
dc.description.abstract Celem artykułu jest ukazanie różnych odpowiedzi udzielanych na pytanie o przyczyny i drogi wyjścia z kryzysu ekologicznego. W wielu środowiskach panuje dziś przekonanie, że to człowiek jest największym niebezpieczeństwem dla środowiska naturalnego (homo naturae lupus est), dlatego jeśli świat i ludzkość mają przetrwać, należy ograniczyć do niezbędnego minimum liczbę ludzi na świecie. Inaczej widzi drogi wyjścia z kryzysu ekologicznego Stolica Apostolska. Jan Paweł II w encyklice Centesimus annus z 1991 roku omówił „ekologię ludzką”, zgodnie z którą na pierwszym miejscu należy postawić człowieka, który jest panem stworzenia, ale nie w sposób absolutny, ponieważ swoją władzę otrzymał od Boga, przed którym zda sprawę ze swoich czynów. pl_PL
dc.description.abstract The purpose of this article is to show different responses to the question about the causes and the way out of the ecological crisis. In many environments, today there is a belief that the man is the greatest danger to the environment because if the world and humanity are to survive, the number of people in the world should be reduced to the minimum. The Holy See sees a different way out of the ecological crisis. Pope John Paul II in his encyclical Centesimus annus in 1991 said “human ecology”, according to which in the first place you should put the man who is the master of creation, but not in an absolute way, because his authority was from God, before whom he must give an account of his deeds. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject ekologia pl_PL
dc.subject antropologia pl_PL
dc.subject natura pl_PL
dc.subject ekumenizm pl_PL
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject relacja pl_PL
dc.subject Jan Paweł II pl_PL
dc.subject Karol Wojtyła pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject Benedykt XVI pl_PL
dc.subject Joseph Ratzinger pl_PL
dc.subject dokumenty Kościoła pl_PL
dc.subject encyklika pl_PL
dc.subject Centesimus annus pl_PL
dc.subject godność pl_PL
dc.subject Magisterium Kościoła pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject środowisko naturalne pl_PL
dc.subject ecology en
dc.subject anthropology en
dc.subject nature en
dc.subject ecumenism en
dc.subject human en
dc.subject history en
dc.subject relationship en
dc.subject John Paul II en
dc.subject popes en
dc.subject priesthood en
dc.subject clergy en
dc.subject Benedict XVI en
dc.subject encyclic en
dc.subject dignity en
dc.subject theology en
dc.subject environment en
dc.title Homo naturae lupus est? Problem relacji człowieka i natury w ujęciu historycznym i współczesnym pl_PL
dc.title.alternative Homo naturae lupus est? Problem of human relations and nature according to historical and contemporary abstract en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas