Repozytorium Theo-logos

Marienwallfahrtsorte im Dienste von Versöhnung, Einheit und Frieden

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Napiórkowski, Stanisław Celestyn
dc.date.accessioned 2023-04-25T06:57:18Z
dc.date.available 2023-04-25T06:57:18Z
dc.date.issued 1997
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 1997, T. 44, z. 7, s. 81-102. pl_PL
dc.identifier.issn 0035-7723
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/6608
dc.description Artykuł w języku niemieckim. Streścił Stanisław Celestyn Napiórkowski OFMConv. pl_PL
dc.description.abstract Maryjne ikony i sanktuaria ulegają swoistej nacjonalizacji; wciąga się je w działania przeciwko innym narodom. Są tego liczne przykłady, które zestawił i porównał dr J. Jarco: „W walkach [Rusi] z Tatarami i Mongołami odznaczyły się m.in. [ikona] Włodzimierska, Iljińsko-Czernihowska, Dońska, Chełmska, Kurska Znamienie, Smoleńska Hodigitria, Mińska, Griebniewska. Przeciwko Turkom wspierały Ruś ikony Kijowsko-Pieczerska, Poczajowska, Kasperowska; przeciwko Szwedom - Ustiużariska, Koniewska, Tychwińska, Kijowsko-Pieczerska; przeciw Niemcom - Kapłunowska, Narewska [...] Najwięcej jednak ruskich cudownych ikon Matki Boskiej wsławiło się w walkach z Polakami. „Najdzielniejsza” z nich okazała się Kazańska [...] przez 7 lat broniła Moskwę przed Polakami. Wspierały ją wówczas Smoleńska Umilienije, Fiodorowsko-Kostromska, Ustiużeńska, Kurska, Znamienie. Wcześniej jeszcze, w 1581 r. przeciwko Batoremu walczyły pod Pskowem ikony Pskowsko-Pokrowska i Pskowsko-Pieczorska. W wyprawie cara Aleksego na Polskę w 1681 r. wzięła udział ikona objawiona św. Sergiuszowi, z którą wcześniej car Iwan Groźny brał Kazań, a która do rewolucji październikowej 1917 roku znajdowała się w sztabie głównodowodzącego armii rosyjskiej” Można dodać, że pod Grunwaldem nie tylko strona polska z Maryją szła do walki przeciw ko Krzyżakom. Oni również z Maryją szli do śmiertelnego boju z siłami Jagiełły i Witolda. W jaki sposób „Matkę Boską Orężną” zastąpić „Matką Boską pojednania, jedności i pokoju”? Autor szeroko opisuje przykład miasteczka polskiego Darłowo (dawniej Rügenwalde). Dawni mieszkańcy żyją obecnie w Niemczech, zwłaszcza pod Lubeką, nowi zostali tutaj przesiedleni z Polski południowo-wschodniej. Nie przestali żyć w niepokoju, że powrócą tu Niemcy. Środki społecznego komunikowania podsycały niechęć do dawnych mieszkańców (Niemców i protestantów). Od końca lat osiemdziesiątych o. Janusz Jędryszek zamienia to miasteczko na miejsce pojednania i braterstwa. Utworzył tu sanktuarium Matki Jedności z figurą fatimską. Dawni „rugenwaldczycy” przyjeżdżają tutaj, obecni darłowianie jeżdżą do nich. Modlą się wspólnie, wspominają, przyjaźnią... Patronują im ich duszpasterze. Ostatnio ten ekumenizm wypłynął z sanktuarium na miasto, ogarniając kulturę i ekonomię. Według Adama Mickiewicza Jasna Góra jest sanktuarium całej Słowiańszczyzny, a według Włodzimierza Sołowjowa - na fundamencie kultu Matki Boskiej Jasnogórskiej dojdzie do zjednoczenia całego chrześcijaństwa. Wyjątkową rolę w dziele pojednania narodów sąsiadujących ze sobą, duchowo poranionych przez historię, wymagających długiego leczenia ran, mają sanktuaria przygraniczne: Kodeń, Kalwaria Pacławska (pod Przemyślem), Ostra Brama, Latyczów, Chełm, Berdyczów, Grabarka i Jabłeczna, Budsław. Doniosłą rolę ekumeniczną może spełnić tworzące się sanktuarium w Katyniu. Należy zatem: 1. Ekumenicznie bogacić programy duszpasterskiej działalności niektórych sanktuariów (zwłaszcza leczenie historycznej pamięci); 2. Wspierać ten nurt działalności sanktuariów powagą kościelnych autorytetów; 3. Proponować i wykorzystywać znaczenie gestów („górki przeprośne”); 4. Organizować akcje charytatywne dla braci innej narodowości i wyznania; 5. Mnożyć kontakty. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject sanktuarium pl_PL
dc.subject sanktuaria maryjne pl_PL
dc.subject kult pl_PL
dc.subject kult maryjny pl_PL
dc.subject Maryja pl_PL
dc.subject służba pl_PL
dc.subject pojednanie pl_PL
dc.subject jedność pl_PL
dc.subject pokój pl_PL
dc.subject ikona pl_PL
dc.subject ikony maryjne pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject ekumenizm pl_PL
dc.subject sanctuary pl_PL
dc.subject Marian sanctuaries pl_PL
dc.subject cult pl_PL
dc.subject cult of Mary pl_PL
dc.subject service pl_PL
dc.subject reconciliation pl_PL
dc.subject peace pl_PL
dc.subject icon pl_PL
dc.subject Marian icons pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject ecumenism pl_PL
dc.subject Frieden pl_PL
dc.subject Theologie pl_PL
dc.subject Ökumene pl_PL
dc.subject Marienwallfahrtsorte pl_PL
dc.subject Einheit pl_PL
dc.subject Versöhnung pl_PL
dc.subject Dienst pl_PL
dc.subject Mary pl_PL
dc.subject unity pl_PL
dc.title Marienwallfahrtsorte im Dienste von Versöhnung, Einheit und Frieden pl_PL
dc.title.alternative Sanktuaria maryjne w służbie pojednania, jedności i pokoju pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas