Repozytorium Theo-logos

Eucharystia jako podstawa i najważniejsze kryterium rozumienia wspólnoty wiary

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Sienkiewicz, Edward
dc.date.accessioned 2022-08-31T06:33:21Z
dc.date.available 2022-08-31T06:33:21Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Colloquia Theologica Ottoniana, 2015, nr 2, s. 195-222. pl_PL
dc.identifier.issn 1731-0555
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/698
dc.description Autor tłumaczenia streszczenia: Mirosława Landowska. pl_PL
dc.description.abstract Nietrwałość i wyraźny współczesny kryzys wspólnot naturalnych rzutuje na niewłaściwe rozumienie chrześcijańskiej wspólnoty wiary, co z kolei powoduje jej niewłaściwe przeżywanie, doświadczenie. Niemałe znaczenie ma tutaj także daleko idąca instytucjonalizacja życia społecznego i zarazem nieufność wobec wielu instytucji, ich kontestowanie. Może to przyczyniać się do traktowania instytucjonalizacji wiary – Kościoła – jako instytucji, przy zatrzymywaniu uwagi, także przez praktykujących chrześcijan, tylko na zewnętrznych jej aspektach. Tymczasem źródłem i podstawą wspólnoty wierzących jest misterium paschalne Jezusa. Realizując w pełni obietnice starotestamentowe, Jezus podczas pożegnalnego posiłku ze swoimi uczniami w Wieczerniku prosi Ojca o taką miłość i jedność między nimi, jaka jest właściwa Ojcu i Synowi. Podstawą tego jest obecność Jezusa z uczniami – w założonej przez Niego wspólnocie – której to obecności nie podważa nawet Jego śmierć. Wręcz przeciwnie. Składając siebie w ofierze Ojcu, Jezus usuwa najbardziej zakłócającą miłość i jedność przeszkodę, czyli grzech. Zmartwychwstając zaś, pozostaje we wspólnocie niezależnie od czasu i przestrzeni. Sakramentalnie, zarówno Jego śmierć, jak i obecność we wspólnocie po zmartwychwstaniu, urzeczywistnia łamanie chleb – Eucharystia. Jezus, pozostając w niej pokarmem dla wierzących, jest również najściślej zjednoczony z uczestnikami tego wydarzenia. Jednoczy ich też między sobą w taki sposób, jaki poza Eucharystią nie jest możliwy do osiągnięcia. pl_PL
dc.description.abstract Impermanence and contemporary crisis of natural communities, impacts on wrong understanding of the Christian community of faith, which in turn causes the improper experience. Great importance it is also far-reaching institutionalization of social life and at the same time mistrust of many institutions, their contesting. This may contribute to the treatment of institutionalization of faith – the Church, as an institution, while retaining attention, also by practicing Christians, just outside its aspects. Meanwhile, the source and foundation of the community of believers is the paschal mystery of Jesus. Implementing fully the promises of the Old Testament Jesus, during a farewell meal with his disciples in the Upper Room, he asks the Father to such love and unity among them, what is the appropriate Father and the Son. The basis for this is the presence of Jesus with his disciples – a community founded by him – which it does not undermine the presence of even his death. On the contrary, offering himself to the Father, Jesus removes most interfering love and unity obstacle, that is a sin. Rising from the dead and remains in the community regardless of time and space. Sacramentally, both his death and the presence in the community after the resurrection, embodies the breaking of the bread – the Eucharist. Jesus remaining in the food for the believers is also intimately united with the participants of the event. Also they are united among themselves in such a way that besides the Eucharist is not possible to achieve. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject wspólnota pl_PL
dc.subject Eucharystia pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject struktury społeczne pl_PL
dc.subject instytucja pl_PL
dc.subject jedność pl_PL
dc.subject miłość pl_PL
dc.subject przymierze pl_PL
dc.subject komunia pl_PL
dc.subject śmierć pl_PL
dc.subject zmartwychwstanie pl_PL
dc.subject Pascha pl_PL
dc.subject Wieczernik pl_PL
dc.subject Ostatnia Wieczerza pl_PL
dc.subject Misterium Paschalne pl_PL
dc.subject Benedykt XVI pl_PL
dc.subject Joseph Ratzinger pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject Jezus Chrystus pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject sakramenty pl_PL
dc.subject Eucharystia pl_PL
dc.subject Ciało Chrystusa pl_PL
dc.subject Krew Chrystusa pl_PL
dc.subject community en
dc.subject Eucharist en
dc.subject Church en
dc.subject społeczeństwo pl_PL
dc.subject society en
dc.subject social structures en
dc.subject organisation en
dc.subject unity en
dc.subject love en
dc.subject covenant en
dc.subject communion en
dc.subject death en
dc.subject Resurrection en
dc.subject Pasch en
dc.subject Last Supper en
dc.subject Paschal Mystery en
dc.subject Benedict XVI en
dc.subject popes en
dc.subject clergy en
dc.subject priesthood en
dc.subject Jesus Christ en
dc.subject Bible en
dc.subject sacraments en
dc.subject Eucharist en
dc.subject Body of Christ en
dc.subject Blood of Christ en
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject faith en
dc.subject Cenacle en
dc.subject Upper Room en
dc.subject institution en
dc.title Eucharystia jako podstawa i najważniejsze kryterium rozumienia wspólnoty wiary pl_PL
dc.title.alternative The Eucharist as the basis – criteria and understanding the community of faith en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas