Repozytorium Theo-logos

Pomoc katechezy w rozwiązywaniu przeżywanych przez katechizowaną młodzież konfliktów (na przykładzie badań empirycznych)

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Zellma, Anna
dc.date.accessioned 2023-05-12T06:47:15Z
dc.date.available 2023-05-12T06:47:15Z
dc.date.issued 1998
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 1998, T. 45, z. 6, s. 267-285. pl_PL
dc.identifier.issn 0035-7723
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/7058
dc.description Autor tłumaczenia streszczenia: Jan Kłos. pl_PL
dc.description.abstract The paper takes up the problems of conflicts experienced by the catechized youth, and justifies their significance on the basis of Ogólna Instrukcja Katechetyczna (The General Religious Instruction) and the adhortation Catechesi tradendae. First it shows the problems of conflicts contained in the catechetic materials for adolescents, edited by Rev. J. Szpet. It has been stated that the materials contain three catecheses directly devoted to this issue. There are, however, catechetic units in which it is possible to draw on to various states of conflict. Then, on the basis of empirical research, the conflicts discussed at the religious instruction have been shown (family, religious, moral, generational, sexual and the like conflicts). The valuable part of the paper is that it shows the ways in which the catechist could help in solving conflicts. 75 per cent of the subjects think that the catechist is of no help for them in this respect. According to the young people, what makes this question more difficult is the curriculum of religious instructions, the attitude of the catechist, schoolgirls and schoolboys, and a large number of pupils at the catechesis. The author adds authentic statements of the subjects, and their postulates concern the need for a new curriculum, more catecheses about the conflicts and their solutions and more methods that activate people. The important questions are well illustrated by the enclosed tables (with the test Chi square). The final conclusion says about the need to include the opinion of the youth when forming new curricula. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject katecheza pl_PL
dc.subject katechizacja pl_PL
dc.subject pomoc pl_PL
dc.subject młodzież pl_PL
dc.subject konflikty pl_PL
dc.subject badania pl_PL
dc.subject badania empiryczne pl_PL
dc.subject nauczanie religii pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject catechesis pl_PL
dc.subject cathechization pl_PL
dc.subject help pl_PL
dc.subject youth pl_PL
dc.subject conflicts pl_PL
dc.subject research pl_PL
dc.subject empirical research pl_PL
dc.subject teaching religion pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.title Pomoc katechezy w rozwiązywaniu przeżywanych przez katechizowaną młodzież konfliktów (na przykładzie badań empirycznych) pl_PL
dc.title.alternative How the catechist can help in the conflicts experienced by the catechized youth (an example of empirical research) pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas