Repozytorium Theo-logos

Rechtfertigung in dem katholisch/luterischen Dialog

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Napiórkowski, Stanisław Celestyn
dc.date.accessioned 2023-05-15T08:22:51Z
dc.date.available 2023-05-15T08:22:51Z
dc.date.issued 1999
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 1998-1999, T. 45-46, z. 7, s. 77-85. pl_PL
dc.identifier.issn 1233-1457
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/7129
dc.description Tekst artykułu w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract W dramacie podziału zachodniego chrześcijaństwa w XVI wieku miało udział wiele przyczyn. Wśród nich zależy wymienić zarówno te o charakterze wybitnie politycznym, ekonomicznym, jak i kulturowym i psychologicznym. Nie znaczy to wcale, iż ich „wyliczanie” obejmuje je wszystkie. Najważniejszy tekst Reformacji na temat usprawiedliwienia znajduje się w Konfesji Augsburskiej (Confessio Augustana). Należy w tym miejscu wspomnieć, iż pewna liczba polskojęzycznych przekładów już od kilku dobrych lat funkcjonuje z dużym pożytkiem w polskiej literaturze teologicznej oraz ekumenicznej (spośród nich najbardziej znany i ceniony jest przekład z języka łacińskiego dokonany już przed laty przez - wraz z objaśnieniami - pt. Wybrane Księgi Symboliczne Kościoła Ewangelicko-Augsbursgiego, wydane w Warszawie przez Wydawnictwo „Zwiastun” w 1980 roku). Tekst ten w wymienionym przekładzie brzmi po polsku następująco: „IV O usprawiedliwieniu Kościoły nasze nauczają także, iż ludzie nie mogą być usprawiedliwieni przed Bogiem własnymi siłami, zasługami lub uczynkami, lecz bywają usprawiedliwiani darmo dla Chrystusa przez wiarę, gdy wierzą, że są przyjęci do łaski i że grzechy są im odpuszczone dla Chrystusa, który swą śmiercią dał zadośćuczynienie za nasze grzechy. Tę wiarę Bóg poczytuje za sprawiedliwość przed swoim obliczem (Rzym. 3 i 4)” Refleksja nad tak ważnym dla obu Kościołów zagadnienie usprawiedliwienia podjęta w ostatnim czasie w środowisku polskim, w dodatku z luterańskimi studentami i profesorami Uniwersytetu w Oldenburgu (była to tzw. Studienreise na przełomie września i października 1998 r., która składała się z trzech zasadniczych etapów: Opole, Warszawa, Lublin), jest dobrym przykładem, iż z polską ekumenią nie jest wcale tak źle - jak sądzi się prawie powszechnie na Zachodzie Europy, gdzie publikacje w języku polskim są niejednokrotnie wprost uważane za coś „kuriozalnego” i bardzo mało naukowo wnoszącego. Fakt refleksji nad usprawiedliwieniem wywołał w czerwcu 1998 r. bardzo żywy odzew. Stało się tak z jednej strony w wyniku burzliwej i w sumie pozytywnej akceptacji wspólnego uzgodnienia dokonanego przez Światową Federację Luterańską, z drugiej strony zaś właściwie negatywnej jej oceny przez Watykan. Prace nad tym centralnym dla stosunków rzymskokatolicko-luterańskich zagadnieniem trwały kilka ładnych lat. Po ożywionej w sumie dyskusji i pracach teologicznych odpowiedź zaprezentowana przez stronę rzymskokatolicką spotkała się z bardzo negatywną oceną strony luterańskiej. Wyraźnie negatywna - w odczuciu wielu naszych przedstawicieli - ocena tego dokumentu spotęgowała wiele prac i wypowiedzi znanych teologów naszego Kościoła na ten temat. Dodatkowym walorem artykułu O. prof. S.C. Napiórkowskiego jest uwzględnienie wielu dialogów Kościoła rzyskokatolickiego i luterańskiego na ten temat. Stanowi to o dodatkowej wartości jego opracowania. Należy jeszcze dodać, że Autor sam uczestniczył kiedyś (w drugiej fazie dialogu) w oficjalnym dialogu doktrynalnym między obu wspomnianymi Kościołami. W takim wypadku jego fachowość w tym względzie - nie tylko jako teologa rzymskokatolickiego - nie ulega wątpliwości, podkreślając teologiczną i ekumeniczną kompetencję w tym względzie. W tym znaczeniu jego artykuł nabiera dodatkowego waloru. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject usprawiedliwienie pl_PL
dc.subject dialog pl_PL
dc.subject dialog katolicko-luterański pl_PL
dc.subject katolicyzm pl_PL
dc.subject luteranizm pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject protestantyzm pl_PL
dc.subject dialog międzyreligijny pl_PL
dc.subject łaska pl_PL
dc.subject grzech pl_PL
dc.subject dialog ekumeniczny pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject teologia katolicka pl_PL
dc.subject teologia protestancka pl_PL
dc.subject justification pl_PL
dc.subject dialogue pl_PL
dc.subject Catholicism pl_PL
dc.subject Catholic-Lutheran dialogue pl_PL
dc.subject Lutheranism pl_PL
dc.subject Christianity pl_PL
dc.subject Protestantism pl_PL
dc.subject interreligious dialogue pl_PL
dc.subject grace pl_PL
dc.subject sin pl_PL
dc.subject ecumenical dialogue pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject Catholic theology pl_PL
dc.subject Protestant theology pl_PL
dc.subject Rechtfertigung pl_PL
dc.subject katholische Dialog pl_PL
dc.subject luterische Dialog pl_PL
dc.subject Katholizismus pl_PL
dc.subject Luthertum pl_PL
dc.subject Ökumene pl_PL
dc.subject ökumenischer Dialog pl_PL
dc.subject Theologie pl_PL
dc.title Rechtfertigung in dem katholisch/luterischen Dialog pl_PL
dc.title.alternative Usprawiedliwienie w dialogu katolicko-luterańskim pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas