Repozytorium Theo-logos

Postać podobna Synowi Człowieczemu z kobiecym biustem przepasanym złotym pasem (Por. Ap 1,13) – teologiczne konsekwencje zróżnicowania terminów στηθoς oraz μαστoί, w przekładzie Apokalipsy arcybiskupa Jana Marii Michała Kowalskiego używanym w kościołach mariawitów w Polsce

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Wojciechowska, Kalina
dc.date.accessioned 2022-09-02T11:05:15Z
dc.date.available 2022-09-02T11:05:15Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Colloquia Theologica Ottoniana, 2017, nr 2, s. 227-245. pl_PL
dc.identifier.issn 1731-0555
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/752
dc.description Autor tłumaczenia streszczenia: Kalina Wojciechowska. pl_PL
dc.description.abstract W artykule przedstawiono różnice w znaczeniu greckich terminów oznaczających piersi – στηθoς (odnoszące się zazwyczaj do klatki piersiowej oraz piersi męskich) i μαστoί (odnoszące się najczęściej do piersi kobiecych) oraz ich kontekst biblijny. W postaci podobnej do Syna Człowieka w Księdze Objawienia 1.13 użyto terminu μαστoί. Arcybiskup Jan Maria Michał Kowalski (1871–1942) – tłumacz Biblii używanej w Katolickim Kościele Mariawitów oraz w Starokatolickim Kościele Mariawitów – zauważył tę różnicę i zidentyfikował postać w Księdze Objawienia jako żeńską. Zdaniem Kowalskiego ktoś podobny do Syna Człowieczego obleczonego w szatę ze złotym pierścieniem wokół piersi to Maria Franciszka Kozłowska (zwana Mateczką), założycielka Mariawitów. Identyfikacja ta ma konsekwencje dla teologii, soteriologii, eschatologii i trynitologii.W artykule przedstawiono różnice w znaczeniu greckich terminów oznaczających piersi – στηθoς (odnoszące się zazwyczaj do klatki piersiowej oraz piersi męskich) i μαστoί (odnoszące się najczęściej do piersi kobiecych) oraz ich kontekst biblijny. W postaci podobnej do Syna Człowieka w Księdze Objawienia 1.13 użyto terminu μαστoί. Arcybiskup Jan Maria Michał Kowalski (1871–1942) – tłumacz Biblii używanej w Katolickim Kościele Mariawitów oraz w Starokatolickim Kościele Mariawitów – zauważył tę różnicę i zidentyfikował postać w Księdze Objawienia jako żeńską. Zdaniem Kowalskiego ktoś podobny do Syna Człowieczego obleczonego w szatę ze złotym pierścieniem wokół piersi to Maria Franciszka Kozłowska (zwana Mateczką), założycielka Mariawitów. Identyfikacja ta ma konsekwencje dla teologii, soteriologii, eschatologii i trynitologii. pl_PL
dc.description.abstract This article presents the differences in meaning of the Greek terms στηθoς and μαστoί, and their biblical contexts. In the description of the figure similar to the Son of Man in Revelation 1,13 was used the term μαστoί,. Archbishop Jan Maria Michał Kowalski (1871-1942) – the translator of the Bible used in the Catholic Mariavite Church and in the Old Catholic Mariavite Church noticed this difference, and identified the figure in the Book of Revelation as female. According to Kowalski someone like a son of man dressed in a robe reaching down to his feet and with a golden sash around his breast is the founder of the Mariavitism – Feliksa Maria Franciszka Kozlowska (called by the Mariavites the Little Mother). This identification had consequences for mariavite theology – soteriology, eschatology and trinitology. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Ap pl_PL
dc.subject apokalipsa pl_PL
dc.subject Nowy Testament pl_PL
dc.subject starokatolicy pl_PL
dc.subject starokatolicyzm pl_PL
dc.subject mariawityzm pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject Apokalipsa św. Jana pl_PL
dc.subject tłumaczenia pl_PL
dc.subject przekłady pl_PL
dc.subject arcybiskupi pl_PL
dc.subject mariawici pl_PL
dc.subject Kościół Katolicki Mariawitów pl_PL
dc.subject Kościół Starokatolicki Mariawitów pl_PL
dc.subject Jan Maria Kowalski pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject Powtórne Przyjście pl_PL
dc.subject Paruzja pl_PL
dc.subject trynitologia pl_PL
dc.subject Apocalypse of John en
dc.subject Son of Man en
dc.subject translations en
dc.subject Mariavitism en
dc.subject Catholic Mariavite Church en
dc.subject Archbishop Jan Maria Michał Kowalski en
dc.subject Second Coming en
dc.subject arcybiskup Jan Maria Michał Kowalski pl_PL
dc.subject trinitology en
dc.subject theology en
dc.subject Bible en
dc.subject clergy en
dc.subject priesthood en
dc.subject archbishops en
dc.subject soteriologia pl_PL
dc.subject eschatologia pl_PL
dc.subject eschatology en
dc.subject soteriology en
dc.subject New Testament en
dc.subject Parousia en
dc.subject Syn Człowieczy pl_PL
dc.title Postać podobna Synowi Człowieczemu z kobiecym biustem przepasanym złotym pasem (Por. Ap 1,13) – teologiczne konsekwencje zróżnicowania terminów στηθoς oraz μαστoί, w przekładzie Apokalipsy arcybiskupa Jana Marii Michała Kowalskiego używanym w kościołach mariawitów w Polsce pl_PL
dc.title.alternative A similar figure to the Human Son with a feminine bust girdle with gold belt (Cf. Ap 1:13) - the theological consequences of the differentiation of the terms στηθoς and μαστoί in the translation of the Apocalypse of Archbishop Jan Maria Michał Kowalski used in the Mariavites churches in Poland en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas