Repozytorium Theo-logos

Freedom vs. Responsibility. Hegel, Rosenzweig, Lévinas: Philosophies of the Times of Crisis

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Gadacz, Tadeusz
dc.date.accessioned 2023-05-29T07:33:46Z
dc.date.available 2023-05-29T07:33:46Z
dc.date.issued 1994
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 1994, T. 26, s. 23-47. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/7720
dc.description Artykuł w języku angielskim. pl_PL
dc.description.abstract Przedmiotem artykułu jest problem intersubiektywności w filozofii Hegla oraz jego krytyka w filozofii Rosenzweiga i Lévinasa. Każda z tych filozofii zrodziła się jako odpowiedź na kryzys swego czasu. Hegel kończył swe główne dzieło „Fenomenologią ducha” podczas bitwy o Jenę. Rosenzweig swoją „Gwiazdą Zbawienia” pisał na kartkach frontowej korespondencji jako żołnierz I wojny światowej. Filozofia Lévinasa zrodziła się jako odpowiedź na kryzys człowieczeństwa totalitaryzmu faszystowskiego i komunistycznego. Katastrofy historycznej rzeczywistości ujawniają jednocześnie kryzys ludzkiego stosunku do tej rzeczywistości. Każdy z wymienionych myślicieli potraktował swą filozofię jako odpowiedź na tak pojęty kryzys. Upadek Rewolucji Francuskiej i polityczna działalność Napoleona skłoniły Hegla do postawienia pytania o miejsce ducha i kierunek jego rozwoju: „Skąd duch przybywa (...) i dokąd zmierza”? W odpowiedzi na kryzys Hegel buduje swój racjonalny, absolutny system, w którym intersubiektywność oparta jest na wolności ducha. Kolejne historyczne wstrząsy ukazały jednak niewystarczalność Heglowskiego systemu. Rosenzweig i Lévinas czuli się zobowiązani poddać radykalnej krytyce Heglowską koncepcję wolności. Rosenzweig uczynił to w imię miłości, a Lévinas postawił wolność ducha pod sądem odpowiedzialności za innego. Tak też tworzą własne koncepcje intersubiektywności. Dla Rosenzweiga relacje międzyludzkie spełniają się w miłości, dla Lévinasa w odpowiedzialności za innego, aż po substytucję. Filozofię Hegla, Rosenzweiga i Lévinasa łączy więc nie tylko kryzys i próba przezwyciężenia go. Między filozofią Hegla a filozofią Lévinasa, właśnie wskutek historycznych kryzysów, dokonuje się przejście od świadomości wolności do świadomości odpowiedzialności. Artykuł usiłuje zrekonstruować to przejście i poddać krytycznej ocenie argumentację. Rosenzweig i Lévinas w obliczu kolejnego kryzysu historycznego (I i II wojna światowa) proponują taką koncepcję intersubiektywności, która jest transcendentna wobec historii i państwa. Tymczasem człowiek, pomimo kryzysów, jakich doświadcza, pozostaje w relacji do innych w ramach życia społecznego i politycznego. Zbyt metafizyczna filozofia intersubiektywności u Rosenzweiga i Lévinasa wymaga krytycznej refleksji. pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject filozofowie pl_PL
dc.subject Georg Hegel pl_PL
dc.subject Franz Rosenzweig pl_PL
dc.subject Emmanuel Lévinas pl_PL
dc.subject kryzys pl_PL
dc.subject czas pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject kryzysy historyczne pl_PL
dc.subject wolność pl_PL
dc.subject odpowiedzialność pl_PL
dc.subject philosophy pl_PL
dc.subject philosophers pl_PL
dc.subject crisis pl_PL
dc.subject time pl_PL
dc.subject history pl_PL
dc.subject historical crises pl_PL
dc.subject freedom pl_PL
dc.subject responsibility pl_PL
dc.subject Emmanuel Levinas pl_PL
dc.title Freedom vs. Responsibility. Hegel, Rosenzweig, Lévinas: Philosophies of the Times of Crisis pl_PL
dc.title.alternative Wolność i odpowiedzialność. Hegla, Rosenzweiga i Lévinasa filozofia kryzysu czasu pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas