Repozytorium Theo-logos

ПPOБЛEMA ФOPMУBAHHЯ CИCTEMИ ДИCПOЗИЦIЙ У ДITEЙ B MOЛOДШOMУ ШKIЛЬHOMУ BIЦI B KOHTEKCTI ФУHKЦIOHAЛЬHO HECПPOMOЖHOЇ CIM’Ї

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author BOЛOШOK, OЛEHA
dc.contributor.author Vołoszok, Olena
dc.date.accessioned 2023-06-03T09:07:11Z
dc.date.available 2023-06-03T09:07:11Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.citation Roczniki Nauk o Rodzinie, 2009, T. 1(56), s. 199-211. pl_PL
dc.identifier.issn 2081-2078
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/7957
dc.description Artykuł w języku ukraińskim. Tłumaczenie streszczenia z języka ukraińskiego: Julia Gorbaniuk. pl_PL
dc.description.abstract W niniejszym artykule autorka prezentuje psychologiczne badania odnośnie do jakości społecznego funkcjonowania oraz preferencji w zakresie własnych dążeń, zainteresowań, systemu wartości dziecka wychowującego się w rodzinie dysfunkcjonalnej. Badania empiryczne zostały przeprowadzone na grupie 120 dzieci w wieku szkolnym (grupę eksperymentalną stanowiło 60 dzieci z rodzin zdiagnozowanych jako dysfunkcjonalne, regularnie otrzymujących pomoc społeczną, grupa kontrolna zaś składała się z dzieci pochodzących z rodzin prawidłowo funkcjonujących). Analizowany w pracy materiał ilościowy i jakościowy został zgromadzony za pomocą testów projekcyjnych oraz pisemnych kwestionariuszy. Dane ilościowe dotyczące ogólnych kierunków społecznych dążeń zostały zebrane na podstawie Testu Zdań Niedokończonych (R. Żyła); ocena przez dzieci specyfiki swojej sytuacji w rodzinie i istniejących w niej wewnętrznych relacji została przeprowadzona na podstawie danych jakościowych pochodzących z Testu Rysunku Kinetycznego „Moja rodzina” (w opracowaniu R. Burnsa i S. Kaufmana). Interpretacja otrzymanych danych obejmowała analizę systemu wartości dzieci oraz analizę sfery relacji międzyosobowych w rodzinie i specyfiki odbioru swojej sytuacji w rodzinie przez dzieci. Badania wskazują, iż niezależnie od negatywnych nastawień badanych dzieci jako najważniejsze okazały się rozpatrywane w kontekście egzystencjalnym takie kategorie, jak nauka, szkoła, ja oraz przyszłość. Specyficzne dla badanej grupy eksperymentalnej, którą stanowiły dzieci z rodzin dysfunkcjonalnych, było to, iż te kategorie bardziej wiązały się z pozytywnym lub negatywnym nastawieniem dziecka wobec własnej przyszłości, podczas gdy dzieci pochodzące z rodzin funkcjonalnych swoje niepokoje w tych sferach łączyły bezpośrednio z rozwojem własnej rodziny lub bezpośrednio z rodzicami. Przeprowadzone badania umożliwiły szczegółową analizę danych psychologicznych dotyczących rozumienia przez dziecko własnej sytuacji w rodzinie dysfunkcyjnej. Wnioski z badań pozwalają na zrozumienie dysharmonijnego kształtowania się predyspozycji systemu wartości dzieci doświadczających niewydolność rodziny własnej. pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject rodzina pl_PL
dc.subject dzieci pl_PL
dc.subject rodzina dysfunkcyjna pl_PL
dc.subject dzieci z rodzin dysfunkcjonalnych pl_PL
dc.subject test uzupełniania zdań pl_PL
dc.subject rysunek kinetyczny „Moja rodzina” pl_PL
dc.subject orientacja życiowa dzieci pl_PL
dc.subject relacje międzyosobowe w rodzinie pl_PL
dc.subject predyspozycje społeczne pl_PL
dc.subject badania pl_PL
dc.subject family pl_PL
dc.subject children pl_PL
dc.subject dysfunctional family pl_PL
dc.subject children from dysfunctional families pl_PL
dc.subject sentence completion test pl_PL
dc.subject kinetic drawing of "My family" pl_PL
dc.subject children’s vital orientation pl_PL
dc.subject interpersonal relations in the family pl_PL
dc.subject social predispositions pl_PL
dc.subject research pl_PL
dc.subject Дiти з функцioиaдьнo нecпpomoжнoї ciм’ї pl_PL
dc.subject iнтepecи тa цiннicнi opiєнтaцiї pl_PL
dc.subject мiжocoбиcтicнi cтocунки pl_PL
dc.subject cпpиймaнни ciмeйнoї cитуaciї pl_PL
dc.subject rysunek projekcyjny „Moja rodzina” pl_PL
dc.subject projective drawing “My family” en
dc.title ПPOБЛEMA ФOPMУBAHHЯ CИCTEMИ ДИCПOЗИЦIЙ У ДITEЙ B MOЛOДШOMУ ШKIЛЬHOMУ BIЦI B KOHTEKCTI ФУHKЦIOHAЛЬHO HECПPOMOЖHOЇ CIM’Ї pl_PL
dc.title.alternative Problem kształtowania się systemu społecznych predyspozycji u dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście rodzin dysfunkcyjnych pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas