Theo-logos Repository

Male spoločenstvá v postkomunistickej východnej Európe

    A A A  

Show simple item record

dc.contributor.author Živčák, Bohumír
dc.date.accessioned 2023-06-12T05:48:18Z
dc.date.available 2023-06-12T05:48:18Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.citation Roczniki Nauk o Rodzinie, 2009, T. 1(56), s. 277-290. pl_PL
dc.identifier.issn 2081-2078
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/7975
dc.description Artykuł w języku słowackim. pl_PL
dc.description.abstract Kraje Europy Wschodniej w czasie transformacji ustrojowych lat dziewięćdziesiątych przeżyły wiele przemian. Dziesiątki lat izolacji za „Żelazną Kurtyną” miały istotny wpływ na życie społeczne. System totalitarny, ograniczając prawa jednostki i izolując społeczeństwo od wpływów z zewnątrz, przyczynił się mimowolnie do ograniczenia wpływu tendencji i procesów społecznych obecnych w społeczeństwach demokratycznych i liberalnych. Chociaż przejście od systemu totalitarnego do demokratycznego w płaszczyźnie politycznej dokonało się bardzo szybko, to w świadomości społecznej proces ten będzie trwał dziesiątki lat. Transformacja ustrojowa i związane z nią przemiany społeczne stanowią podstawę do ujawnienia sekularyzacji spontanicznej i pluralizmu społeczno-kulturowego. Stosując teorię przemian P. L. Bergera można przyjąć, że na Słowacji, podobnie jak w społeczeństwach wysoko rozwiniętych, pod wpływem sekularyzacji spontanicznej i pluralizmu społeczno-kulturowego dokonuje się proces przejścia od „świata oceny” do „świata wyboru”. Można go określić jako proces subiektywizacji i niewierności w stosunku do świata tradycyjnego. Świat oceny i świat wyboru rzutuje na dwa typy społeczeństw, mianowicie na społeczeństwo oceny i społeczeństwo wyboru. Pierwsze z nich charakteryzuje się sytuacją, w której występuje brak alternatyw, opcji i wyborów. Jednostka ludzka w tym typie społeczeństwa znajduje się poniekąd w pewnym determinizmie. Społeczeństwo wyboru stwarza sytuację, w której występuje wielość alternatyw, opcji i wyborów, a nawet „sytuację, w której wybór staje się imperatywem”. Społeczeństwo oceny można inaczej określić jako społeczeństwo tradycyjne, zaś społeczeństwo wyboru – jako społeczeństwo nowoczesne. Można zapytać, czy ruch od społeczeństwa oceny do społeczeństwa wyboru jest nieodwracalny. Z pewnością w ludzkiej kulturze był w jakimś stopniu nieuchronny, ponieważ został wyznaczony przez osiągnięcia techniki i przeobrażenia w mentalności ludzi. Podjęcie tematu permanentnej formacji w Ruchu „Rzeki Życia” związane jest z przedstawieniem aktywności wspólnoty religijnej działającej w okresie totalitarnym i rozwijającym się w dobie demokratycznej Słowacji. Autor pracy ma osobiste doświadczenie zaangażowania w powyższy ruch. Poznawczym uzasadnieniem jest przedstawienie Ruchu „Rzeka Życia”, szczególnie jego metod formacyjnych o charakterze permanentnym, oraz upowszechnienie jego działalności, a także wskazanie na konkretne formy realizacji dzieła apostolatu chrześcijańskiego we wspólnotach wierzących, animowanie laikatu oraz dowartościowanie tej formy pastoralnej aktywności w Kościele na Słowacji. Mała grupa była zawsze obecna w historii Kościoła, ale po Soborze Watykańskim II objawiła się z nową intensywnością – jako odpowiedź na potrzeby człowieka, który poszukuje Boga. Dobrze zrozumiał to i wcielił w życie ks. prof. Blachnicki, założyciel Ruchu „Światło-Życie”. Na Słowacji starał się tę ideę realizować o. Michał Zamkowski. Jego mała grupa stworzyła fundament dla późniejszego ruchu misyjnego „Rzeka Życia”. Użyte w artykule terminy wymagają krótkiego wyjaśnienia. Permanentna formacja oznacza formację, która przebiega nieustannie od chwili zostania członkiem grupy – wspólnoty. Małą grupę tworzy od 8 do 15 osób wierzących, którzy regularnie się spotykają w ramach wspólnoty. „Rzeka Życia” jest zrzeszeniem chrześcijańskim i w myśl nauczania współczesnego Kościoła określana jest jako wspólnota czy nawet ruch religijny. W niniejszym artukule jest przedstawiona działalność „Rzeki Życia” na terenie obecnej Słowacji w latach 1983-2003. pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject permanentna formacja pl_PL
dc.subject formacja pl_PL
dc.subject grupy religijne pl_PL
dc.subject mała grupa religijna pl_PL
dc.subject Ruch Rzeka Życia pl_PL
dc.subject zrzeszenie chrześcijańskie pl_PL
dc.subject wspólnota pl_PL
dc.subject ruchy religijne pl_PL
dc.subject Europa Wschodnia pl_PL
dc.subject postkomunizm pl_PL
dc.subject permanent formation pl_PL
dc.subject formation pl_PL
dc.subject religious groups pl_PL
dc.subject small religious group pl_PL
dc.subject River of Life Movement pl_PL
dc.subject Christian fellowship pl_PL
dc.subject community pl_PL
dc.subject religious movements pl_PL
dc.subject Eastern Europe pl_PL
dc.subject post-communism pl_PL
dc.subject permanentná formácia pl_PL
dc.subject malá náboženská skupina pl_PL
dc.subject Rieka Života pl_PL
dc.subject krest’anské spoloženstvo pl_PL
dc.subject spoločenstvo pl_PL
dc.subject náboženské hnutie pl_PL
dc.title Male spoločenstvá v postkomunistickej východnej Európe pl_PL
dc.title.alternative Małe wspólnoty w postkomunistycznej Europie wschodniej pl_PL
dc.type Article pl_PL


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Search Theo-logos


Advanced Search

Browse

My Account

Like us