Repozytorium Theo-logos

ПCИXOЛOГIЧHI ACПEKTИ MIЖOCOБИCTICHOЇ ПEPЦEПЦIЇ B CИCTEMI ПEДAГOГIЧHИX BЗAЄMИH „CTУДEHT-BИKЛAДAЧ”

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author ГAПOH, HAДI
dc.contributor.author Hapon, Nadija
dc.contributor.author ГOPБAHЮK, ЮЛIЯ
dc.contributor.author Gorbaniuk, Julia
dc.date.accessioned 2023-06-15T08:59:16Z
dc.date.available 2023-06-15T08:59:16Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Roczniki Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej, 2012, T. 4(59), s. 33-50. pl_PL
dc.identifier.issn 2081-2078
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/8199
dc.description Artykuł w języku ukraińskim. Zawiera wykresy. pl_PL
dc.description.abstract Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych dotyczących narracji studentów wobec nowoczesnego wykładowcy (nauczyciela akademickiego). Analiza uzyskanych wyników wskazuje, że w pełni odzwierciedlają one wyobrażenie studenckiej młodzieży o osobistych i zawodowych cechach współczesnego nauczyciela. Podkreślana jest konieczność kształtowania postawy samooceny nauczyciela. Refleksja nad własnym wizerunkiem może być wzbogacona o postrzeganie studentów swojego wykładowcy, które stanowi jednocześnie informację zwrotną odnośnie do wielu wymiarów interakcji między studentem a nauczycielem. W artykule zostały zaproponowane i opisane dwa sposoby wzmacniania wizerunku wykładowcy: relacja dialogu ze studentami i budowanie własnego potencjału wartości. Dialog jest pierwszym warunkiem do przekształcenia humanistycznych wartości edukacji w przedmiot duchowych potrzeb studentów. Dialog interakcyjny jest możliwy przy akceptacji nauczyciela akademickiego przez studentów i pełnej tolerancji studentów przez ich wykładowcę – pomijając własne interesy, potrzeby i aspiracje. Funkcja pedagogiczna dialogu jest możliwa tylko wówczas, gdy inicjuje ją wykładowca dysponujący znacznym zasobem „pozytywnych emocji”. Drugim warunkiem przekształcenia humanistycznych wartości edukacji w przedmiot duchowych potrzeb studentów jest zakres hierarchii wartości wykładowcy. Wartości humanistyczne muszą być uznawane przez wykładowcę za podstawowe w tej hierarchii, jak również orientacja „ku człowiekowi” powinna stanowić trwałą cechę jego osobowości. Realizacja tego warunku jest możliwa przede wszystkim poprzez odpowiedzialne podejście do przedmiotu nauczania. Rolę wewnętrznego motywatora pełni tu stałe monitorowanie oraz ocena jakości własnej pracy metodycznej, a także dążenie do utrzymania jej na wysokim, profesjonalnym poziomie. Zewnętrznym zaś motywatorem jest zrównoważona kontrola administracji szkolnictwa wyższego odnośnie do zdobywania kwalifikacji dydaktycznych przez nauczycieli akademickich oraz ich doskonalenia. pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject studenci pl_PL
dc.subject nauczyciele akademiccy pl_PL
dc.subject wykładowcy pl_PL
dc.subject metoda narracji pl_PL
dc.subject metoda dialogu pl_PL
dc.subject wartości humanistyczne pl_PL
dc.subject wizerunek nauczyciela akademickiego pl_PL
dc.subject dialog pl_PL
dc.subject students pl_PL
dc.subject academic teachers pl_PL
dc.subject lecturers pl_PL
dc.subject narration method pl_PL
dc.subject dialog method pl_PL
dc.subject humanistic values pl_PL
dc.subject image of an academic teacher pl_PL
dc.subject dialogue pl_PL
dc.subject cтyдeнт pl_PL
dc.subject бyклaдaч pl_PL
dc.subject мeтoд нapaтивy pl_PL
dc.subject дiaлoг pl_PL
dc.subject гyмaниcтицнi вapтocтi pl_PL
dc.subject oбpaз виклaдaчa pl_PL
dc.subject narracja pl_PL
dc.subject narrative pl_PL
dc.title ПCИXOЛOГIЧHI ACПEKTИ MIЖOCOБИCTICHOЇ ПEPЦEПЦIЇ B CИCTEMI ПEДAГOГIЧHИX BЗAЄMИH „CTУДEHT-BИKЛAДAЧ” pl_PL
dc.title.alternative Psychologiczne aspekty percepcji interpersonalnej w relacji pedagogicznej „student–wykładowca” pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas