Repozytorium Theo-logos

Koncepcja wychowania w ujęciu ks. Franciszka Blachnickiego jako synteza antropocentryzmu i chrystocentryzmu

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Stala, Józef
dc.date.accessioned 2023-06-26T07:59:00Z
dc.date.available 2023-06-26T07:59:00Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.citation Roczniki Pastoralno-Katechetyczne, 2009, T. 1 (56), s. 181-192. pl_PL
dc.identifier.issn 2081-1829
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/8642
dc.description Summary translated by / Autor tłumaczenia streszczenia: Tadeusz Karłowicz. pl_PL
dc.description.abstract The man’s transcendence means crossing the impersonal world with his qualities, but nowadays he is frequently placed only on the plane of the material world. It is for this reason that care for greatness and dignity of each man as a person should be put at the foundation of the integral conception of education. The idea of love of God and the neighbor assumes respecting the personal freedom of man, who can respond to God’s love only as a free creature. Only accepting the personalistic vision of man makes education assume a truly human character. This is why in the present article the issue of the conception of education as a synthesis of anthropocentrism and Christocentrism as defined by Rev. Franciszek Blachnicki is discussed. First the integral character of Christian personalism is presented; and then on this basis the new man is shown – a love dialog between God and people, as well as the principles of personalistic catechesis. pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject wychowanie pl_PL
dc.subject edukacja pl_PL
dc.subject pedagogia pl_PL
dc.subject Franciszek Blachnicki pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject personalizm pl_PL
dc.subject personalizm chrześcijański pl_PL
dc.subject antropocentryzm pl_PL
dc.subject chrystocentryzm pl_PL
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject dialog pl_PL
dc.subject dialog miłości pl_PL
dc.subject katecheza pl_PL
dc.subject upbringing pl_PL
dc.subject education pl_PL
dc.subject pedagogy pl_PL
dc.subject clergy pl_PL
dc.subject priesthood pl_PL
dc.subject personalism pl_PL
dc.subject Christian personalism pl_PL
dc.subject anthropocentrism pl_PL
dc.subject Christocentrism pl_PL
dc.subject human pl_PL
dc.subject dialogue pl_PL
dc.subject dialogue of love pl_PL
dc.subject catechesis pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject miłość pl_PL
dc.subject love pl_PL
dc.title Koncepcja wychowania w ujęciu ks. Franciszka Blachnickiego jako synteza antropocentryzmu i chrystocentryzmu pl_PL
dc.title.alternative The Conception of Education Proposed by Rev. Franciszek Blachnicki as a Synthesis of Anthropocentrism and Christocentrism pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas