Streszczenie:
Autor omawia takie nabożeństwa, jak Godzinki ku czci Najświętszej Maryi Panny, Gorzkie żale i Drogę krzyżową. Badania swoje oparł na danych zaczerpniętych z historii Kościoła, etnologii, etnomuzykologu. Starał się również określić miejsce i rolę tych nabożeństw we współczesnej praktyce edukacyjnej i religijnej. Analiza źródeł naukowych i materiałów zebranych podczas ekspedycji badawczych pozwoliła na stwierdzenie, że nabożeństwa tego typu, nie znane w liturgii rzymskiej, nie są sprzeczne z ogólnymi zasadami Kościoła. Autor wykazał, że wymienione nabożeństwa wyraźnie odzwierciedlają na Litwie swe polskie pochodzenie. W katolickiej kulturze północno-wschodniej Europy te formy polskich i litewskich nabożeństw stanowią pomost od kultu poczętego w tym zakresie w XVII wieku do kultury religijnej XXI wieku. Pod tym względem Polska i Litwa mogą być przykładem dla innych narodów.