Repozytorium Theo-logos

Religion and Nationalism

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Novak, David
dc.date.accessioned 2023-07-18T06:05:42Z
dc.date.available 2023-07-18T06:05:42Z
dc.date.issued 2001
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 2001, T. 48, z. 2, s. 75-88. pl_PL
dc.identifier.issn 1233-1457
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/9338
dc.description Artykuł w języku angielskim. Streścił ks. Krzysztof Góźdź. pl_PL
dc.description.abstract David Novak starał się nakreślić zasadnicze relacje między religią a narodem. Cały problem sprowadza się do określenia angielskiego terminu „Nationalism” Wydaje się. że Autor rozumie ten termin bardzo oryginalnie, a mianowicie jako: naród, duch narodowy, więź narodowa czy wspólnota narodowa. Religię pojmuje on jako relację osoby ludzkiej, będącej członkiem tradycji swojej wspólnoty, do Boga. Z kolei „Nationalism” jest dla niego relacją osoby ludzkiej do jej narodu jako wspólnoty. Przy tym uważa, że nie tyle sam naród czy świeckie rządzenie tą wspólnotą, ile właśnie religia tejże wspólnoty stanowi właściwą treść życia człowieka. Powstałe stąd napięcie polityczno-teologiczne ma wielkie znaczenie dla dzisiejszego człowieka. Skupia się ono wokół pytania: czy bycie człowiekiem „religijnym” jest prawem naturalnym, czy jest tylko „sprawą prywatną”? Czy religia ma i może mieć wpływ na życie publiczne? Czy dziś można w ogóle mówić o religii państwowej? Profesor z Toronto omawia pięć zasadniczych relacji między religią a narodem: 1) religia i naród są tożsame; 2) religia uzasadnia naród; 3) naród tworzy religię; 4) naród i religia są całkowicie od siebie oddzielone; 5) religia wpływa i ogranicza naród. Najbardziej odpowiednia jest – zdaniem Autora – opcja ostatnia. Chodzi w niej o prawdziwy dialog między dwoma rzeczywistościami życia społecznego. Religia – jako starsza niż wszelkie struktury narodowe (i państwowe) – wpływa na poczucie narodowe, kształtując i jednocześnie ograniczając ambicje narodu. Zachowane są wówczas właściwe proporcje, że z jednej strony religia nie sprawuje kontroli nad narodem (i państwem), a z drugiej naród (i państwo) nie próbuje „zbawiać” człowieka. Profesor Novak kwestionuje tym samym liberalny model życia amerykańskiego, w którym religia i naród są całkowicie od siebie oddzielone, a przy tym religia jest traktowana wyłącznie jako „sprawa prywatna”. pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject religia pl_PL
dc.subject naród pl_PL
dc.subject nacjonalizm pl_PL
dc.subject relacja religia-naród pl_PL
dc.subject człowiek religijny pl_PL
dc.subject religia państwowa pl_PL
dc.subject człowiek jako istota religijna pl_PL
dc.subject religious man pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.subject nation pl_PL
dc.subject nationalism pl_PL
dc.subject religion-nationalism relationship pl_PL
dc.subject man as religious being pl_PL
dc.subject established Church pl_PL
dc.title Religion and Nationalism pl_PL
dc.title.alternative Religia a „naród" pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas