Repozytorium Theo-logos

The Theotokos and God in Orthodox Spirituality

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Leśniewski, Krzysztof
dc.date.accessioned 2023-07-25T05:59:16Z
dc.date.available 2023-07-25T05:59:16Z
dc.date.issued 2002
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 2001-2002, T. 48-49, z. 7, s. 31-54. pl_PL
dc.identifier.issn 1233-1457
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/9479
dc.description Artykuł w języku angielskim. Streścił Krzysztof Leśniewski. pl_PL
dc.description.abstract W teologii prawosławnej mariologia stanowi integralną część chrystologii, nierozerwalnie związaną z pneumatologią i eklezjologią. W takim ujęciu wyróżnia się historiozbawcza perspektywa w relacji do Matki Bożej. Jej kult kształtuje duchowość liturgiczna, która jest od wieków miejscem właściwym dojrzewania tak duchowości monastycznej, jak i codziennej pobożności prawosławnych chrześcijan. Teksty liturgiczne zawierają ogromne bogactwo treści dotyczących nie tylko samej Theotokos, ale również, a może nawet przede wszystkim Jej roli w historii zbawienia oraz odniesień do Osób Trójcy Świętej. Perspektywa historiozbawcza wyznacza podstawy kultu Bogarodzicy. Ona jako Theogenitria – czyli „Ta, która zrodziła Boga” – ma szczególną moc wstawienniczą oraz pełni ważną rolę w zbawieniu świata. Jej rola nie polega na współodkupieniu z Chrystusem, ale na umożliwieniu Chrystusowi Jego posłannictwa. Oddawanie czci Matce Bożej oraz Jej wysławianie i błogosławienie wynika z tego, że zrodziła Jedną Osobę Trójcy Przenajświętszej i otworzyła niebiosa dla nas na ziemi (św. Andrzej z Krety). Maryja jest określana jako „granica pomiędzy światem stworzonym i niestworzonym”; Ona „oświeca prawdziwą Bożą światłością pragnących przyjść do Boga” (św. Grzegorz Palamas). Relacje Theotokos do Chrystusa dominują w tekstach liturgicznych i w całej duchowości prawosławnej. Szczególnie podkreślane jest znaczenie misterium Wcielenia, w którym dzięki zgodzie Dziewicy Maryi doszło do „uczłowieczenia Boga” Poprzez to wyjątkowe wydarzenie egzystencjalne została Ona uznana za godną udziału w życiu Boga. Odtąd Matka Boża jest nierozłącznie związana z Osobą i dziełem Jej Syna. Wcielenie bywa określane jako mistyczne zaślubiny (gr. ho gámos mystikós) Boga i Przenajświętszej Dziewicy. Udział Maryi w historii zbawienia nie kończy się na tajemnicy Wcielenia, lecz sięga ostatecznego spełnienia planu Boga. Prawosławni niewiele mówią o odniesieniach Bogarodzicy do Boga Ojca. Osobę Boga Ojca okrywa apofatyczne milczenie. Jego ukryte oblicze objawiają Duch Święty, którego tchnienie przyjęła Dziewica Maryja, oraz Syn Boży – Słowo Wcielone, którego Matką się stała. Theotokos jest również określana jako „tajemnicza ikona Ojca” (Paul Evdokimov). Theotokos jednoczy w swym własnym życiu stworzenie z Bogiem Stwórcą. W patrystycznej teologii trynitarnej Duch Święty jest nieodłączny od Syna Bożego. Bóg Słowo stał się widzialny jako konkretna osoba Jezusa Chrystusa, a Bóg Duch Święty ciągle pozostaje niepoznawalny. Chrześcijański Wschód od stuleci nazywa Theotokos – Pneumatófora, czyli „Niosąca Ducha Świętego”, Duch Święty bowiem znajduje w Niej odpowiednie naczynie do przelania wszystkich Swoich łask. W świadomości prawosławnej Maryja jest pierwszą i najdoskonalszą ikoną Ducha Świętego, gdyż została całkowicie przez Niego wypełniona. Tak jak Duch Święty uosabia świętość Boga, tak Dziewica Maryja uosabia świętość człowieka. Theotokos pełni szczególną rolę w duchowości monastycznej chrześcijańskiego Wschodu. Dla prawosławnego mnicha Matka Boża jest świątynią Trójcy Świętej oraz najdoskonalszym wzorem i urzeczywistnieniem człowieka w pełni przebóstwionego. Każdy mnich stara się w jak największym stopniu do Niej upodobnić, by osiągnąć przebóstwienie, które ma swój początek we Wcieleniu. Na drodze ascezy i zmagania duchowego nieustannie przyzywa on wspierającej obecności Theotokos i Jej wstawiennictwa u Boga. Ona objawia się jako niezwyciężona pomoc, nauczyciel, lekarz, pielęgniarka oraz Ta, która sama zatroszczy się o potrzeby ciała i duszy mnichów. Święci mnisi hezychaści ze łzami i modlitwą zwracają się do Matki Bożej, by za sprawą Jej wstawiennictwa (gr. présbeia) stać się godnymi widzenia niestworzonego światła, którego tak wielu pragnie, ale tylko nieliczni je osiągają. Nie jest do pomyślenia codzienna pobożność prawosławnych chrześcijan bez głębokich i pełnych miłości odniesień do Matki Bożej. W postawie Maryi, cechującej się osobistym zaangażowaniem w realizację planu Boga zbawienia wszystkich i całego stworzonego świata, znajdują oni wzór najwłaściwszej odpowiedzi na Jego wezwanie. Theotokos jest umiłowaną pocieszycielką we wszelakich strapieniach, mistrzynią modlitwy, przewodniczką prowadzącą do Chrystusa, żarliwą wstawienniczką o odpuszczenie grzechów, uzdrowienie duszy i ciała. Towarzyszy ona w dążeniu do osiągnięcia świętości. W świadomości wiernych Theotokos nie przesłania Chrystusa i Ducha Świętego, lecz wprowadza w doświadczenie Boga Miłującego człowieka (Filánthropos). pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Theotokos pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject Trójca Święta pl_PL
dc.subject Matka Boża pl_PL
dc.subject historia zbawienia pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject zbawienie pl_PL
dc.subject duchowość prawosławna pl_PL
dc.subject monastycyzm pl_PL
dc.subject duchowość pl_PL
dc.subject Maryja pl_PL
dc.subject mariologia pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject teologia prawosławna pl_PL
dc.subject kult pl_PL
dc.subject kult maryjny pl_PL
dc.subject Duch Święty pl_PL
dc.subject pneumatologia pl_PL
dc.subject chrystologia pl_PL
dc.subject God pl_PL
dc.subject Holy Trinity pl_PL
dc.subject Mother of God pl_PL
dc.subject history of salvation pl_PL
dc.subject history pl_PL
dc.subject salvation pl_PL
dc.subject Orthodox spirituality pl_PL
dc.subject cult pl_PL
dc.subject cult of Mary pl_PL
dc.subject Holy Spirit pl_PL
dc.subject pneumatology pl_PL
dc.subject Christology pl_PL
dc.subject monasticism pl_PL
dc.subject spirituality pl_PL
dc.subject Mary pl_PL
dc.subject Mariology pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject Orthodox theology pl_PL
dc.title The Theotokos and God in Orthodox Spirituality pl_PL
dc.title.alternative Theotokos a Bóg w duchowości prawosławnej pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas