Repozytorium Theo-logos

Przeglądaj Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1987, T. 34, z. 7 według daty wydania

    A A A  

Przeglądaj Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1987, T. 34, z. 7 według daty wydania

Sortuj według: Kolejność: Wyniki:

  • Skeris, Robert A. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Początki idei ujednoliconego śpiewnika w języku niemieckim sięgają XVII w. Konkretne prace nad takim dziełem zauważamy jednak dopiero w XIX w. Zainicjował je franciszkanin P. Singer, wydając w 1845-47 r. "Cantica spiritualia". ...
  • Bartkowski, Bolesław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Since 1970 the Institute of Church Musicology of the Catholic University of Lublin has been collecting all the Polish Catholic religious songs which have been preserved in the living folk tradition. The material gathered ...
  • Bárdos, Kornél (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Wiek XVII w historii Węgier był okresem bardzo trudnym. Środkowa część kraju znajdowała się przez 150 lat (do 1686) pod panowaniem tureckim. Przez całe stulecie toczyła się też walka między reformacją a kontrreformację. ...
  • Dąbek, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    The "Magnificat" by Mikołaj of Radom is above all one of the earliest examples of the application of the fauxbourdon technique in European music. (This technique is described in the manuscript as "per bordunum"). The ...
  • Buczek, Barbara (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Among the compositions written by B. Schaeffer before 1986 there are six of a definitely religious character: "aDieu" (1973) for trombone solo, "Missa eletronlca" (1975) for boyschoir and an electronic tape, "Miserere" ...
  • Bossuyt, Ignace (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Bogaty repertuar i równocześnie wysoki poziom wielogłosowej muzyki wokalnej w okresie renesansu można próbować wyjaśniać m. in . szczególnym znaczeniem jakie miała wówczas kapela. Stanowiła widoczny element prestiżu, symbol ...
  • Pociej, Bohdan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    The purpose of the present essay is to define a special set of symbolical and expressive values found in XIXth century music. The main problem is the relation between romantic music and the sacred. The problem concerns ...
  • Dąbek, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
  • Waloszek, Joachim (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    The distinction between sacred and secular music has obtained almost uninterruptedly ever since the time when professional music developed. In contemporary muslcologlcal literature there is a lot of ambiguity and many ...
  • Zoła, Antoni (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    It is only recently that folk religious songs have become the object of systesatic scientific study. So far the investigations carried out have proved that the source of inspiration for Polish folk religious songs is both ...
  • Wit, Zbigniew (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    As far as we know, the oldest text of Vespers translated into Polish is in a prayer book of 1700 entitled "Celestial Grown" (Jagiellonian Library – BJ 585391). It contains a Latin version, with translations into the ...
  • Pawlak, Ireneusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Liturgical traditions in Poland were formed over many centuries and were transmitted from one generation to another both in writing and orally. They were recorded in service books in a special way. After the Council of ...
  • Poźniak, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    One of the two masses by T. Szadek (ca. 1550-after 1610) which have been preserved is based on the five voice chanson of Crecquillon "Pis ne me peult venir". The mass was written before 1580 and was intended for the musical ...
  • Poniatowska, Irena (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Wacław Sierakowski in his treatise "The art of music – a book for Polish youth" published in 1795 tried to explain the whole problem of music i. e. the creative process, composition preformance, the evaluation of musical ...
  • Perz, Mirosław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Herman Han (1574-1626) was born in Nysa (Silesia) and he was "civis gedanensis" and "pictor regis" of Zygmunt III. He is considered to have been the most outstanding representative of international mannerism working in ...
  • Tomaszewski, Mieczysław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    A famous poem by J. W. Goethe, perhaps better known by its incipit ("Über allen Gipfeln") than by its title (Wanderers Nachtlied, II), can be equally well described as lyrical, a phoristic, liberal, open, symbolical, ...
  • Bernat, Zdzisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    The entries on professor Wacław Gieburowski in many lexicographical sorces contain a lot of erroneous information, the verification of which provided a basis for further work on his life and deeds. Wacław Kazimierz Gieburowski ...
  • Jasiński, Tomasz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Franciszek Lilius (c. 1600-1657), the conductor of the cathedral church group in Kraków and a composer of religious works, is the author of the four part composition "De Conceptione BVM", which is a cycle consisting of an ...
  • Helman, Zofia (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    In the thanksgiving hymn "Te Deum" Roman Palester honoured the election of a Polish cardinal to the papacy. The composition was ready by the tenth of June 1979 and had a suitable dedication. The composition is not the only ...
  • Gładysz, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Vespers, besides the mass, the litany and the passion represented the main part of the repertory of choirs and instrumental groups in Polish diocesian and monastic churches. In the XVIII century the following kinds of ...

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas