Repozytorium Theo-logos

Przeglądaj Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1987, T. 34, z. 7 według daty wydania

    A A A  

Przeglądaj Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1987, T. 34, z. 7 według daty wydania

Sortuj według: Kolejność: Wyniki:

  • Dąbek, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    The "Magnificat" by Mikołaj of Radom is above all one of the earliest examples of the application of the fauxbourdon technique in European music. (This technique is described in the manuscript as "per bordunum"). The ...
  • Buczek, Barbara (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Among the compositions written by B. Schaeffer before 1986 there are six of a definitely religious character: "aDieu" (1973) for trombone solo, "Missa eletronlca" (1975) for boyschoir and an electronic tape, "Miserere" ...
  • Szweykowski, Zygmunt M. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    One manifestation of the process whereby the modal tonality of the music of the XVI and XVII century was changed to the tonality of major and minor was the application of chromatics. A good example is "Chromatica" by A. ...
  • Pikulik, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    The history of the handwritten graduais from Tyniec is not well known. The Tyniec collection is actually represented by two graduais: the first one was written at the beginning of the XVth century (G I) and the second one ...
  • Gładysz, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Vespers, besides the mass, the litany and the passion represented the main part of the repertory of choirs and instrumental groups in Polish diocesian and monastic churches. In the XVIII century the following kinds of ...
  • Idaszak, Danuta (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    It was In the XVIIIth century that secular music started to make its way into church music. Liturgical texts were disregarded, they were shortened or changed or even omitted. Pope Benedict XIV tried to prevent such abuse ...
  • Waloszek, Joachim (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    The distinction between sacred and secular music has obtained almost uninterruptedly ever since the time when professional music developed. In contemporary muslcologlcal literature there is a lot of ambiguity and many ...
  • Zoła, Antoni (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    It is only recently that folk religious songs have become the object of systesatic scientific study. So far the investigations carried out have proved that the source of inspiration for Polish folk religious songs is both ...
  • Wit, Zbigniew (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    As far as we know, the oldest text of Vespers translated into Polish is in a prayer book of 1700 entitled "Celestial Grown" (Jagiellonian Library – BJ 585391). It contains a Latin version, with translations into the ...
  • Pośpiech, Remigiusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    An especially strong growth in stylistically distinct musical works connected with the liturgical period of Christmas can be observed in Poland in the XVIII century. At the same time this period witnessed the heyday of the ...
  • Poloczek, Edward (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    The first Polish Catholic songbook printed in Cieszyn Silesia is entitled "The work for every day, for every year and for the whole of every Catholic Christian". The author of the songbook was Father Antoni Janusz. It was ...
  • Przybylski, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    By the XVIII century the process of secularization of music in European churches had become more intense. This took place with the full approval of the church authorities who not only supported the change, but even introduced ...
  • Bárdos, Kornél (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Wiek XVII w historii Węgier był okresem bardzo trudnym. Środkowa część kraju znajdowała się przez 150 lat (do 1686) pod panowaniem tureckim. Przez całe stulecie toczyła się też walka między reformacją a kontrreformację. ...
  • Małecka, Teresa (The prayers of Borys Godunow in the musical drama by Musorgski, 1987)
    Who is God for Musorgski? What do religion and faith mean for him? In the available biographic materials about the composer, the problem is not presented clearly enough - we are unable to recreate the world outlook of this ...
  • Bernat, Zdzisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    The entries on professor Wacław Gieburowski in many lexicographical sorces contain a lot of erroneous information, the verification of which provided a basis for further work on his life and deeds. Wacław Kazimierz Gieburowski ...
  • Bossuyt, Ignace (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Bogaty repertuar i równocześnie wysoki poziom wielogłosowej muzyki wokalnej w okresie renesansu można próbować wyjaśniać m. in . szczególnym znaczeniem jakie miała wówczas kapela. Stanowiła widoczny element prestiżu, symbol ...
  • Bartkowski, Bolesław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Since 1970 the Institute of Church Musicology of the Catholic University of Lublin has been collecting all the Polish Catholic religious songs which have been preserved in the living folk tradition. The material gathered ...
  • Gabryś, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    Solo songs about Our Lady were very popular in Poland in the XIXth century, especially the song "Ave Maria". The authours of these songs were both professional composers like W. Czerwiński, Antoni Kętski, J. Nowakowski, ...
  • Chwałek, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    An instrument with 12 keys in an octave can be tuned according to the natural system and as a result 12 consonant triads can be obtained (6 major and 6 m inor ones), each of which consists of natural thirds and fifths. ...
  • Dobrzańska, Zofia (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)
    In musicologlcal literature one can find contradictory opinions about the esoteric character of the isorhythmic motet. H. H. Eggebrecht, G. Reichert and R. H. Hoppin do not agree with the opinions expressed by H. Besseler ...

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas