Repozytorium Theo-logos

Teologiczny wymiar godów weselnych i oczyszczenia świątyni (J 2, 1–22)

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Michalak, Mariola Małgorzata
dc.date.accessioned 2023-03-02T13:49:27Z
dc.date.available 2023-03-02T13:49:27Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 2017, R. 21, Nr 1 (46), s. 101-119. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/4501
dc.description.abstract Z refleksji teologicznej pierwotnego chrześcijaństwa wyłania się myśl teologiczna w formie Ewangelii. Cztery różne spojrzenia na dzieło Jezusa ukształtowały się pod wpływem zmieniających się okoliczności zewnętrznych życia chrześcijan. Niniejszy artykuł jest próbą uchwycenia myśli przewodnich św. Jana w opisie godów weselnych w Kanie Galilejskiej i oczyszczenia świątyni (J 2, 1–22). Jezus w Kanie Galilejskiej otwiera epokę łaski, która jest uobecniana we wspólnocie Kościoła w życiu sakramentalnym, szczególnie w Eucharystii. Krzyż i zmartwychwstanie Jezusa położyły kres świątyni jerozolimskiej. Jezus ustanowił nowy kult „w duchu i prawdzie”. Świątynią stało się Jego ciało. Zmartwychwstały Pan gromadzi narody, jednoczy ludzi z Bogiem i między sobą w sakramencie swojego Ciała i Krwi. On jest nową świątynią ludzkości. Stanowi to sens znaku oczyszczenia świątyni. pl_PL
dc.description.abstract From the theological reflection of early Christianity emerges the theological thought in the form of the Gospel. Four different perspectives on the work of Jesus were formed under the influence of changing the external circumstances of the life of Christians. This article is an attempt to capture the guiding thoughts of St. John’s description of the wedding feast at Cana in Galilee, and the cleansing of the temple (Jn 2:1–22) Jesus in Cana of Galilee opens an era of grace, which is actualized in the community of the Church in the sacramental life, especially in the Eucharist. The cross and resurrection of Jesus put the end to the Temple in Jerusalem. Jesus instituted the new worship “in spirit and truth”. His body became the temple. The Risen Lord gathers nations, unites men with God and with each other in the Sacrament of his Body and Blood. He is the new temple of humanity. This is the meaning of the sign of purification of the temple. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject cuda pl_PL
dc.subject znaki pl_PL
dc.subject uczta weselna pl_PL
dc.subject świątynia pl_PL
dc.subject wesele pl_PL
dc.subject uczta pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject Nowy Testament pl_PL
dc.subject Ewangelia pl_PL
dc.subject Ewangelia według św. Jana pl_PL
dc.subject J 2 pl_PL
dc.subject wesele w Kanie Galilejskiej pl_PL
dc.subject miracles en
dc.subject signs en
dc.subject wedding feast en
dc.subject temple en
dc.subject wedding en
dc.subject feast en
dc.subject Bible en
dc.subject New Testament en
dc.subject gospel en
dc.subject Gospel of John en
dc.subject Wedding at Cana en
dc.subject Kana Galilejska pl_PL
dc.subject Cana of Galilee en
dc.title Teologiczny wymiar godów weselnych i oczyszczenia świątyni (J 2, 1–22) pl_PL
dc.title.alternative The theological dimension of the wedding feast and the cleansing of the temple (John 2, 1–22) en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas