Repozytorium Theo-logos

Wyjaśnienie dogmatu chalcedońskiego w VI wieku. Interpretacja osoby i natury przez teologów „neochalcedonizmu” według Aloisa Grillmeiera

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Calore, Giacomo
dc.date.accessioned 2023-03-16T07:07:43Z
dc.date.available 2023-03-16T07:07:43Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 2022, T. 26, Nr 1, s. 119-138. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5203
dc.description.abstract Na Soborze Chalcedońskim (451) Ojcowie wprowadzili dotąd nieznane wyraźne odróżnienie pojęcia osoby od pojęcia natury w chrystologii. To przyczyniło się do różnych problemów otwartych, z których najważniejszym był brak nowej definicji osoby. Z tego powodu sobór stał się przedmiotem ostrych zarzutów przede wszystkim od strony „umiarkowanych” monofizytów. W tym artykule, za pomocą analizy Aloisa Grillmeiera zawartej w dziele Jesus der Christus, autor przedstawia starania dwóch najbardziej wpływowych teologów, którzy bronili i pogłębili nauczanie soboru w ramach tzw. „neochalcedonizmu” w VI wieku, Leoncjusza z Bizancjum i Leoncjusza z Jerozolimy. Oni to rozwinęli pojęcie osoby jako źródła istnienia natury, nadając jej znaczenie egzystencjalne i pierwszorzędne w stosunku do phýsis. Na tej podstawie, autor wykazuje, w jaki sposób mogli swobodnie uzupełnić wszystkie podane w wątpliwość braki w definicji chalcedońskiej. pl_PL
dc.description.abstract At the Council of Chalcedon (451), the Fathers introduced a clear and previously unknown distinction between the Christological concepts of person and nature. This contributed to various problems, the most important of which was the lack of a new definition of person. For this reason, the council became the subject of sharp criticism primarily from “moderate” Monophysites. In this article, with the help of Alois Grillmeier’s analysis in his work Jesus der Christus, the author presents the efforts of the two most influential theologians who defended and deepened the teaching of the Council within the framework of the so called “Neochalcedonism” in the sixth century, Leontius of Byzantium and Leontius of Jerusalem. Theses theologians developed the concept of person as the source of the nature’s existence, thus giving it an existential and primary meaning in relation to phýsis. The author explains how, based on this, they were able to fill in all the questionable deficiencies in the Chalcedonian definition. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject sobór chalcedoński pl_PL
dc.subject neochalcedonizm pl_PL
dc.subject hipostaza pl_PL
dc.subject podejście egzystencjalne pl_PL
dc.subject dogmaty pl_PL
dc.subject teolodzy pl_PL
dc.subject teologowie pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject Alois Grillmeier pl_PL
dc.subject Council of Chalcedon en
dc.subject neochalcedonism en
dc.subject hypostasis en
dc.subject existential approach en
dc.subject dogmas en
dc.subject theologians en
dc.subject clergy en
dc.subject priesthood en
dc.subject sobór pl_PL
dc.subject council en
dc.title Wyjaśnienie dogmatu chalcedońskiego w VI wieku. Interpretacja osoby i natury przez teologów „neochalcedonizmu” według Aloisa Grillmeiera pl_PL
dc.title.alternative The Clarification of Chalcedonian Dogma in the 6th Century: The Interpretation of Person and Nature by Theologians of “Neochalcedonism” According to Alois Grillmeier en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas