Repozytorium Theo-logos

Fides ex visu we współczesnej teologii piękna

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Chałupniak, Radosław
dc.date.accessioned 2022-08-29T06:11:04Z
dc.date.available 2022-08-29T06:11:04Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Colloquia Theologica Ottoniana, 2014, nr 1, s. 151-175. pl_PL
dc.identifier.issn 1731-0555
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/656
dc.description Autor tłumaczenia streszczenia: Radosław Chałupniak. pl_PL
dc.description.abstract Artykuł ukazuje szeroki kontekst relacji między wiarą, teologią i pięknem. Chrześcijaństwo, wyrosłe na judaizmie, podjęło niektóre surowe przepisy starotestamentalne. Wśród nich był zakaz tworzenia obrazów, choć został on przez chrześcijan inaczej zinterpretowany. Odwołując się do Katechizmu Kościoła katolickiego, należy przypomnieć, że zasadniczą racją powstawania obrazów religijnych, a także posługiwania się nimi w katechezie, jest misterium Wcielenia Jezusa Chrystusa. Ponieważ Słowo stało się ciałem, przyjmując prawdziwe człowieczeństwo, stąd ludzkie oblicze Jezusa może być „przedstawiane” (por. KKK 476). Tę naukę potwierdzały zarówno dawne, jak i współczesne wskazania Kościoła. Artykuł ukazuje, jak rozumiane było piękno w chrześcijańskiej teologii i jak odnoszone było bezpośrednio do Boga. Często powtarzane zdanie „Piękno zbawi świat” rozumiane jest jednoznacznie i odnosi do piękna samego Jezusa. pl_PL
dc.description.abstract The article presents a wide context of relations between faith, theology and beauty. Christianity, which raised from a strong tree of Judaism, had to take a clear stand on some legal regulations dominating in the religion of the Israeli. Among them there was also the prohibition of creating images, but Christians justify the possibility to create and use religious art. Referring to the Catechism of the Catholic Church it should be reminded that the main reason for creating religious art and using it also in catechesis is the mystery of the embodiment of Jesus Christ. As Word became flesh, receiving real human nature, the human face of Jesus can be “presented” (cf. CCC 476). This teaching has been confirmed by both former and contemporary directions of the Church. The text shows how beauty has been understood in the Christian theology and how the whole thinking about God directed itself to beauty. The often repeated sentence “Beauty saves the world” is understood unequivocally in Christianity: saving is the beauty of Jesus Himself. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject fides ex visu pl_PL
dc.subject teologia piękna pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject sztuka pl_PL
dc.subject piękno pl_PL
dc.subject obraz pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject katecheza pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject wychowanie religijne pl_PL
dc.subject formacja religijna pl_PL
dc.subject Jan Paweł II pl_PL
dc.subject Karol Wojtyła pl_PL
dc.subject Benedykt XVI pl_PL
dc.subject Franciszek papież pl_PL
dc.subject dokumenty Kościoła pl_PL
dc.subject encyklika pl_PL
dc.subject Lumen fidei pl_PL
dc.subject theology of beauty en
dc.subject theology en
dc.subject art en
dc.subject beauty en
dc.subject catechesis en
dc.subject religious education en
dc.subject John Paul II en
dc.subject Benedict XVI en
dc.subject Joseph Ratzinger pl_PL
dc.subject Pope Francis en
dc.subject Jorge Mario Bergoglio pl_PL
dc.subject encyclic en
dc.subject Katechizm Kościoła Katolickiego pl_PL
dc.subject clergy en
dc.subject priesthood en
dc.subject popes en
dc.subject image en
dc.subject Christianity en
dc.subject Church en
dc.title Fides ex visu we współczesnej teologii piękna pl_PL
dc.title.alternative Fides ex visu in the contemporary theology of beauty en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas